Recensie: 21 Bridges RECENSIE

Recensie: 21 Bridges

Andre Davis is een detective in New York. Wanneer bij een schietpartij na een drugsroof acht agenten doodgeschoten worden, wordt Andre ingeschakeld. Omdat het bijna onmogelijk is om de daders te pakken te krijgen met het bizarre gewicht van 50 kilogram aan cocaïne vraagt Davis of Manhattan een aantal uur afgesloten kan worden, zodat ze de criminelen kunnen pakken èn alle drugs in beslag kunnen nemen.

Manhattan, een deel van New York ligt, is een eiland. Dit is belangrijk om te weten voor het verhaal, omdat alle bruggen naar Manhattan afgesloten worden en dit de titel van de film verklaard. Manhattan wordt namelijk door 21 bruggen aan het vasteland verbonden. Andre Davis weet ervoor te zorgen dat de burgemeester hiermee akkoord gaat, want het is natuurlijk niet zomaar mogelijk om het eiland af te sluiten. Wat hierbij wel helpt, is dat de roof midden in de nacht gepleegd werd, waardoor er veel minder verkeer aanwezig is dan overdag. Dit maakt het ook iets aannemelijker dan zo'n metropolis afgesloten kan worden wanneer dit de politie kan helpen in een belangrijke zaak.

Van Davis wordt binnen de NYPD veel verwacht in de situatie waar ze zich in bevinden. Hij staat namelijk onder de agenten bekend als degene die criminelen, die agenten doodgeschoten hebben, omlegt. Dit is niet helemaal hoe hij het zelf ziet omdat hij enkel schiet wanneer het uit zelfverdediging is. Wel is hij extra betrokken wanneer er op agenten geschoten wordt, omdat hij op die manier op jonge leeftijd zijn eigen vader heeft verloren. Door dit detail is het allereerst makkelijk om met Davis mee te leven, omdat je begrijpt waarom dit hem zo raakt. Ook is hij een redelijke man en schiet hij niet zomaar mensen neer, ondanks wat er van hem verwacht wordt. Het personage zorgt voor extra spanning en diepgang in 21 Bridges.

Ondanks dat het verhaal zich in een paar uur afspeelt, gebeurt er veel en is het verhaal goed uitgedacht. 21 Bridges is op zo'n manier gemonteerd dat je de spanning voelt wanneer dat moet, en ook de muziekkeuze) helpt daar erg aan mee. Ook de acteerprestaties van de acteurs, met name Chadwick Boseman, zijn een aanwinst voor de film. De wetenschap dat Boseman tijdens de opnames al ziek was, maar het nog knapper om te zien wat hij neerzet. Fans van de recent overleden acteur zullen deze film wellicht nog meer kunnen waarderen in deze wetenschap.

Wat niet zo geloofwaardig is aan de film, is het aantal kogels wat afgevuurd wordt. De agenten, die heus wel zouden moeten weten hoe te mikken, missen ontzettend vaak. De criminelen in kwestie zijn voormalig militairen en van hen lukt het er één om veel agenten om het leven te brengen. Agenten zouden ook goed moeten kunnen mikken, alleen blijven ze maar schieten. Natuurlijk hoeven agenten niet op dagelijkse basis mensen te beschieten, maar toch valt het op. Ook is niet gelet op het aantal kogels wat in een magazijn past, omdat het lijkt of er een oneindige hoeveelheid van in de wapens kan.

21 Bridges is een heerlijke actiefilm die je aandacht trekt en vasthoudt tot het einde. De spanning is duidelijk te voelen en als kijker kun je alleen maar hopen dat het Davis lukt om alles af te ronden vóór de bruggen weer opengaan!

Recensie: 21 Bridges

21 Bridges

1  2  3  4  5

Nadat NYPD rechercheur Simpson (Chadwick Boseman) een operatie verknalt, krijgt hij nog één laatste kans om zijn baan te redden. Samen met zijn collega’s moet hij op Manhattan een voortvluchtige ‘cop killer’ zien in te rekenen. Naarmate de nacht vordert, moeten er steeds extremere maatregelen worden genomen. Voor het eerst in de geschiedenis van New York worden alle 21 bruggen gesloten, zodat de moordenaar geen kant meer op kan. Zo wordt Manhattan voor één nacht een afgesloten eiland en is de jacht op de moordenaar geopend…