Recensie: Where'd you go, Bernadette  RECENSIE

Recensie: Where'd you go, Bernadette

Bernadette is een ietwat excentrieke vrouw. Ze houdt niet van mensen, ze houdt niet van regels en ze doet graag wat ze zelf wil. Hierdoor krijgt ze ruzie met een van de ouders van een klasgenoot van haar dochter Bee en uiteindelijk raakt ze zelfs vermist. Dochter Bee is ervan overtuigd dat ze haar moeder kan en zal vinden en begint aan een bijzondere zoektocht.

Where'd you go, Bernadette is een boekverfilming van een succesvol boek van Maria Semple. Zowel het boek als de film worden omschreven als een mysterieuze komedie met hier en daar wat drama en tragedie. Dit is een zeer goede omschrijving van wat je kan verwachten. De film past daarin wel bij het filmhuis-genre, het reguliere filmpubliek zal Where'd you go, Bernadette mogelijk als saai en langzaam ervaren.

Het verfilmen van een boek is altijd tricky, hoe zorg je ervoor dat je trouw kan blijven aan het boek, maar het ook goed overkomt op film? De makers van Where'd you go, Bernadette zijn hier enorm goed in geslaagd. Fans van het boek zullen positief zijn over deze film, omdat de makers zo trouw blijven aan het boek. Je herkent zelfs letterlijk teksten terug in het filmscript. Het enige minpunt is het, omwille van de duur van de film, gehaaste einde.

Ken je het boek niet en weet je niets van deze film, dan zul je Bernadette maar een gek vrouwtje vinden. Cate Blanchett speelt de rol van Bernadette en wat doet ze dat steengoed. Ze is zo overtuigend als de ongemakkelijke en angstige Bernadette, dat je bijna vergeet dat je naar een film kijkt. Alhoewel het geen sympathiek en likeable personage is, ga je toch met haar meevoelen en kijk je verwonderd naar hoe haar leven ineenstort. Af en toe zie je een glimp van haar glorieuze verleden en Blanchett balanceert perfect op de lijn tussen bizar en charmant. Aangezien haar rol in de film enorm groot is, zorgt Blanchett er mede voor dat de film stevig overeind blijft.

Andere pluspunten zijn het script, de sterke dialogen tussen Blanchett en Billy Crudup, die haar man speelt, en de veelbelovende jonge Emma Nelson in de rol van Bee.

Al met al is Where'd you go, Bernadette een toffe filmhuisfilm en een goed geslaagde verfilming van het boek van Maria Semple.

Recensie: Where'd you go, Bernadette