Recensie: The Trial of the Chicago 7 RECENSIE

Recensie: The Trial of the Chicago 7

Na rellen die zich in augustus 1968 in Chicago afspeelde, worden zeven mannen berecht voor hun rol in het geheel. De rechtszaak duurt bijna een half jaar, waarin onderzocht wordt in hoeverre de mannen de veroorzakers van de rellen waren en hoe zij bestraft moeten worden. The Trial of the Chicago 7 is een waargebeurd verhaal over een gebeurtenis die veel invloed heeft gehad op de Amerikaanse geschiedenis.

De leiders van verschillende groeperingen waren fel tegen de aanvoer van Amerikaanse burgers voor de Vietnamoorlog. Ze vonden dat de regering moest stoppen met jongens en mannen wegsturen, die op een gegeven moment simpelweg op geboortedatum geselecteerd werden om te gaan vechten. De zeven mannen die opgepakt werden als opjutters en veroorzakers van de rellen zijn de volgende: Tom Hayden, Abbie Hoffman, Jerry Rubin, David Dellinger, Rennie Davis, Lee Weiner en John Froines. Ook Bobby Seale werd berecht, maar omdat hij technisch gezien niets met de rellen te maken had, werd hij uiteindelijk gescheiden van de groep en individueel berecht.

Vooral in Amerika zijn ´the Chicago seven´, zoals ze daar genoemd worden, erg bekend. Doordat de film nu in de Nederlandse bioscopen draait en al snel op Netflix zal verschijnen (een beetje alternatief, maar dit komt door de Corona Crisis), zal de geschiedenis van deze rechtszaak ook hier bekender worden. De rellen die destijds ontstonden hadden vooral te maken met het onrecht wat de mensen voelden en de manier waarop hun protest met geweld door de politie afgekapt werd. Nadat verschillende protestanten, die in principe vredig te werk gingen, werden aangevallen, besloten veel van deze mensen te vechten. Hierdoor werd een samenkomst van mensen bestempeld als crimineel, waarop de bekende rechtszaak begon.

The Trial of the Chicago 7 is een heel indrukwekkende film. Naast de manier waarop het proces te zien is, zie je als kijker ook hoe het allemaal begonnen is en wat de gebeurtenissen waren die tot de betreffende dag in augustus leidde. Hierdoor is de tijdlijn van de film dus niet chronologisch, maar dat maakt het alleen maar beter. Wanneer de rechter het over bepaalde gebeurtenissen of mensen heeft en je daarna ziet wat er gebeurd is, zit je heel erg in het verhaal. Ook maakt het op die manier meer indruk. Vervolgens kom je weer terug in de rechtbank waar het proces verder gaat. De film is dus heel goed in elkaar gezet en ook een perfecte combinatie van duidelijkheid en grijs gebied. Je weet niet alles, maar je weet alles wat je tot dat moment moet weten. Later volgen eventuele details en die maken het verhaal compleet.

Van de daadwerkelijke rellen zijn een aantal zwart wit beelden toegevoegd aan de film. Dit maakt het allemaal nog zo veel echter en daarmee ook indrukwekkender. Je hebt een beter beeld bij hoe vreselijk het geweest moet zijn om tussen de vechtende agenten en protestanten te lopen.

Bekende acteurs als Eddie Redmayne, Sacha Baron Cohen, Joseph Gordon-Levitt en Mark Rylance spelen belangrijke rollen in The Trial of the Chicago 7. Alleen al de namen die je tussen de lijst van acteurs ziet staan, zou genoeg kunnen zijn om de film te bekijken. Deze mannen zijn namelijk niet bekend geworden omdat ze niet goed zijn in hun werk: het zijn allemaal goede acteurs. De personages voelen echt aan, je voelt met ze mee en ziet wanneer ze verdrietig of juist woedend zijn. Ze slepen je zo mee in het waargebeurde verhaal, dat je na de film even moet acclimatiseren om weer verder te gaan met je dagelijks leven.

De acteurs, het verhaal, de regie en de manier waarop The Trial of the Chicago 7 in elkaar is gezet: van begin tot eind is de film een absolute aanrader. Niet alleen voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis, maar ook voor fans van actie, gerechtigheid en indrukwekkende verhalen is deze film zeker een must see!

Recensie: The Trial of the Chicago Seven

The Trial of the Chicago 7

1  2  3  4  5

Na rellen die zich in augustus 1968 in Chicago afspeelde, worden zeven mannen berecht voor hun rol in het geheel. De rechtszaak duurt bijna een half jaar, waarin onderzocht wordt in hoeverre de mannen de veroorzakers van de rellen waren en hoe zij bestraft moeten worden. The Trial of the Chicago Seven is een waargebeurd verhaal over een gebeurtenis die veel invloed heeft gehad op de Amerikaanse geschiedenis.