Recensie: The current war RECENSIE

Recensie: The current war

Het is voor ons onmogelijk ons leven voor te stellen zonder internet, laat staan zonder stroom of elektrisch licht! Toch is het nog maar iets meer dan honderd jaar geleden dat voor het eerst lampen werden gebruikt. Het gebruik van de gloeilamp was toen zelfs nog gevaarlijk, en het was baanbrekend voor Edison dat zijn lamp het meer dan 13 uur bleef doen! Eén ding is zeker: The current war zorgt ervoor dat je er even bij stilstaat hoeveel vooruitgang er in korte tijd geboekt is.

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en gaat over de rivaliteit tussen Thomas Edison en George Westinghouse. Zij maakten gebruik van een andere methode om licht te produceren. Edison gebruikte namelijk gelijkstroom (direct current) en Westinghouse koos voor wisselstroom (alternating current). Deze uitleg verklaart ook meteen de titel van de film; ze strijden om de grootste te zijn door hun manier aan de wereld te laten zien. Ze hopen natuurlijk allebei dat hun soort licht en elektriciteit degene wordt die doorgaans gebruikt wordt. Zowel Westinghouse als Edison schuwt er niet voor om stunts uit te halen waardoor de ander in slecht daglicht gezet wordt. Nikola Tesla komt ook voor in het verhaal, tevens een bekende uitvinder.

The current war heeft een aardige cast bij elkaar gekregen: Benedict Cumberbatch speelt Thomas Edison, Tom Holland speelt zijn assistent Samuel Insull, Michael Shannon is in de rol van Westinghouse gekropen en Nicholas Holt representeert meneer Tesla. Dit zijn allemaal acteurs die hoge verwachtingen scheppen, en wat dat betreft valt The current war zeker niet tegen. Het verhaal wordt geloofwaardig overgebracht en terwijl je naar een speelfilm zit te kijken, leer je ook nog het één en ander over de geschiedenis van het elektrische licht. Hierdoor is het echter wel een vrij specifieke film, die niet door iedereen als interessant ervaren zal worden. Je moet het onderwerp interessant vinden, anders is deze film voor jou als kijker saai. Wanneer je geïnteresseerd bent in het verhaal en de rivaliteit tussen de mannen zul je op een heel andere manier naar de film kijken.

Het verhaal verloopt vloeiend en je hoeft niet veel na te denken over wat er gebeurt, maar het is wel een film waar je je aandacht bij moet houden. Als je dus na een drukke dag lekker op de bank wilt zitten, zet dan iets anders aan. Anders is The current war een leuke film om te bekijken en een aanrader voor fans van Cumberbatch en de andere acteurs die een grote rol spelen.

Recensie: The current war

The Current War

1  2  3  4  5

The Current War speelt zich af aan het einde van de negentiende eeuw en volgt de uitvinders Thomas Edison en George Westinghouse. De twee heren raken verwikkeld in een machtsstrijd over de distributie van elektriciteit. Edison is fel voorstander van gelijkstroomdistributie in plaats van het wisselstroomsysteem, dat door Westinghouse Electric en andere Europese bedrijven wordt ondersteund.