Recensie: Outlander - seizoen 5 RECENSIE

Recensie: Outlander - seizoen 5

Outlander fans kunnen hun hart weer ophalen met dit vijfde seizoen van deze heerlijke serie vol historie en fantasy-elementen. In seizoen 4 besloten Claire en Jamie in Noord-Amerika te blijven. Ze kregen een stuk land van gouverneur Tyron in ruil voor hun loyaliteit. Iets dat hen duur kan komen te staan weet Claire, die eigenlijk twee eeuwen later is geboren. In de finale van seizoen 4 zagen we Brianna en Roger weer herenigd worden en iedereen heelhuids terugkeren van de Mohawk indianen. Behalve Ian, die zichzelf ruilde voor de vrijlating van Roger.

In dit seizoen wordt het verhaal verder opgepakt met de – eindelijk – officiële bruiloft tussen Brianna en Roger. Op het feest wordt Jamie, Brianna's vader, er echter door Gouverneur Tryon aan herinnerd dat hij de verrader en Regulator Murtagh Fitzgibbons moet opsporen en doden. Jamie moet voor zichzelf bepalen aan welke kant hij hierin staat, Murtagh is immers zijn peetvader en vriend. Ondertussen maakt Claire zich zorgen over de naderende Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. De spanningen tussen de Engelsen en de regulators lopen steeds verder op en Jamie moet er rekening mee houden dat hij een militia moet oproepen. Een "Fiery Cross" wordt klaargezet dat verwijst naar een oude Schotse oproep tot het opnemen van de wapens. In de hoop deze nog niet te hoeven aansteken.

In dit seizoen komt het echter wel al tot een eerste grote slag tussen de twee groeperingen, waarbij de makers van Outlander zich wederom niet afkeren van bloederige en heftige scènes, waaronder het gruwelijke misverstand rondom Roger, dat in beeld wordt gebracht. Verder zijn Brianna en Roger toch meer dan ze willen toegeven bezig met wie de biologische vader van hun kindje is. Roger, of toch de vreselijke Stephen Bonnet, die ook weer op het toneel verschijnt. De Outlander fans zien ook in dit seizoen hun favoriete en minder favoriete personages voorbijkomen die ieder een rol met verve vervullen. Waarbij soms afscheid genomen moet worden van een sommigen, maar nieuwe weer terugkomen of oude bekenden terugkeren. Het vijfde seizoen is gebaseerd op Fiery Cross, het vijfde boek van Diana Gabaldon's Outlanderserie. Wie eerst het boek heeft gelezen zal merken dat de verhaallijn van de serie niet overal gelijk loopt aan het boek en dat ook elementen van boek zes al gebruikt worden. De meningen tussen kijkers en lezers zal hierover ongetwijfeld verdeeld zijn, maar aangezien Gabaldon ook betrokken is bij het maken van de serie, zal de serie Outlander de boeken trouw blijven.

Tijdens het kijken van seizoen 5 zal je weer ongetwijfeld aan de buis gekluisterd zitten. Maker Ronald D. Moore en zijn team zorgen ervoor dat je emotioneel tussen vreugde en verdriet, verbazing, walging en opluchting heen en weer geslingerd wordt. Met de aankomende historische Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog op de achtergrond speelt dit seizoen zich in interessante tijd en omgeving af. Toch zitten er zoveel verhaallijnen en elementen in de serie dat alles snel aan je voorbij gaat, en je je na 12 afleveringen gekeken te hebben afvraagt wat je nu allemaal gezien hebt. Het zou niet misstaan hebben om iets langer stil te staan bij de strijd, bij Roger's verhaal of bij die van Ian. Dat ook de verhaallijn van Stephen Bonnet nog afgehandeld moest worden in deze afleveringen voelt als nét iets te veel, iets dat prima in een nieuw seizoen had mogen plaatsvinden. Desondanks zetten de makers en acteurs van de Outlander-serie weer een formidabel seizoen neer die zal doen verlangen naar het volgende, reeds aangekondigde, zesde seizoen. Zal dan de oorlog eindelijk echt uitbreken?

Recensie: Outlander - seizoen 5

Outlander - Seizoen 5

1  2  3  4  5

De Britse dramaserie Outlander neemt kijkers mee naar 1945, kort nadat de Tweede Wereldoorlog is afgelopen. Claire Randall is werkzaam als verpleegster, maar dan gebeurt er iets vreemds waardoor ze tweehonderd jaar terug in de tijd terecht komt. Als ze wakker wordt, is ze in het Schotland van 1743.

Het brengt Claire in een lastige situatie waarbij ze moet zien te overleven in de achttiende eeuw. Nu ze ver terug in de tijd is, wordt ze uitgehuwelijkt aan een Schotse strijder, terwijl ze ondertussen ook zelf liefde vindt. Wie is de man van haar leven?

Bekijk hieronder de trailer!