Recensie: Hjem til jul/Home for christmas - seizoen 2  RECENSIE

Recensie: Hjem til jul/Home for christmas - seizoen 2

De feestdagen staan alweer voor de deur en dat gaat in Johanne haar leven zoals altijd gepaard met het nodige drama. Want wie zitten er met kerst allemaal aan tafel bij het kerstdiner? En misschien nog wel erger, waar houden we het kerstdiner? Want niet alleen Johanne is in dit 2e seizoen op zoek naar een prins op het witte paard (of slee?), maar ook Johanne haar ouders twijfelen aan hun liefde voor elkaar. En als kijkers krijgen we gelukkig antwoord op die ene vraag: Wie stond er voor de deur?

Hjem til jul is een Netflix serie uit Noorwegen, de Engelse titel is Home for christmas. Het is dan ook een aanrader om de serie te kijken in het Noors, maar je kan hem ook in het Engels kijken (met nasynchronisatie dan wel). Het is een heerlijke romantische komedieserie en na een succesvol 1e seizoen, kon een vervolg dus ook niet uitblijven. Wat maakt deze serie nu zo leuk?

Allereerst het plot. In de serie gebeuren zoveel grappige, maar ook herkenbare dingen. Johanne is een karakter in wie je jezelf absoluut herkent. Ze is zo puur en ze blijft bij zichzelf. Ze is gewoon een vrouw, op zoek naar liefde. De serie is enorm down-to-earth en nuchter. Johanne is dan ook op haar best wanneer het drama losbarst en ze in haar kerstonesie op de bank zit. Waar Amerikaanse series vaak net iets te ver gaan en over the top gaan, houdt deze Noorse productie het juist kleiner en eenvoudiger; dit realisme is echt een verademing!

Bijzonder is dat Hjem til jul vol zit met verrassingen en plotwendingen. Het begon natuurlijk in seizoen 1 met de vraag: Wie zit er naast Johanne aan het kerstdiner? Het is een groot compliment voor de makers dat ze alle pluspunten van de serie weten te behouden, zonder dat het 2e seizoen een herhaling is van het 1e.

Ida Elise Broch speelt de rol van Johanne en dat doet ze voortreffelijk. Met haar grote ogen en enorme glimlach is het fantastisch om naar haar te kijken en de rol van Johanne is haar op het lijf geschreven. De cast bestaat verder uit een groot aantal bekende en er worden enkele nieuwe mensen toegevoegd aan de cast. Het plaatsje waar Johanne woont is vrij klein, dus dat betekent dat we ook een aantal dates van seizoen 1 gewoon weer even (of langer?!) terugzien. En dat plaatsje (de serie is opgenomen in UNESCO werelderfgoed dorpje Røros), daar zijn we stiekem wel een beetje verliefd op. Wie wil er nou niet op zijn stepslee door dit schattige dorpje gaan?

Het enige minpunt van Hjem til jul/Home for christmas is dat het seizoen telkens maar zo kort is. Na een avondje bingewatchen zitten wij nu alweer ongeduldig te wachten op kerst 2021, waarin we hopelijk een 3e seizoen als kerstcadeau krijgen van Netflix.