Recensie: The Rental RECENSIE

Recensie: The Rental

Twee jonge koppels besluiten spontaan een weekendje weg te boeken in een huisje dat ze online hebben gevonden. Maar terwijl Charlie, Michelle, Josh en Mina een gezellig en ontspannen weekend voor ogen hebben, lijkt het erop dat er iemand meer dan een oogje in het zeil houdt en leggen geheimen meer bloot dan de bedoeling was.

The Rental begint op het moment dat Charlie en Mina hun tripje weg willen boeken. Echter blijken zij geen liefdespartners maar zakenpartners te zijn. Dit wordt pas duidelijk wanneer Josh, de broer van Charlie, het kantoor binnenkomt en zijn vriendin begroet. Deze vage scène zet een beetje de toon voor de rest van de film, die meer momenten van verwarring en verbazing oproept.

Regisseur Dave Franco, bekend als acteur van Now you see me en The Disaster Artist, heeft met The Rental de kans op een prima plot in handen, maar weet dit helaas niet uit te werken. Al vanaf het moment dat het viertal in het huis arriveert voelt de hele setting ongemakkelijk. De onderlinge sfeer komt ongemakkelijk over en de acteurs lijken niet op elkaar ingespeeld om krachtige, geloofwaardige personages neer te zetten.

Het duurt daarnaast erg lang voordat er enige actie en spanning naar voren komt, waardoor het begin van de film maar wat voortkabbelt. Daarbij komen de gebeurtenissen die plaatsvinden in het huis, een voor een uit de lucht vallen zonder dat daar een directe aanleiding is. Het viertal handelt zonder logische redenering en komt hoe verder in de film steeds minder volwassen over. Het zijn geen personages waarmee je jezelf identificeert of waarmee je een band opbouwt. Jammer, want hierdoor komen alle gebeurtenissen over je heen zonder dat het je echt wat doet.

Richting het einde komt eindelijk de spanning waar je op zit te wachten. Echter komen de ontwikkelingen die zich hier afspelen vanuit het niets. Er vallen veel gaten in de manier waarop de film naar het slot toewerkt. Hierdoor komt alles nogal gemakkelijk over en blijf je met een hoop vragen achter.

Dave Franco had van The Rental een prima psychologische thriller kunnen maken, maar nu is het slechts een onsamenhangend geheel met een onbevredigend einde.

Recensie: The Rental

The Rental

1  2  3  4  5

Twee jonge koppels trekken voor een weekendje naar een schijnbaar perfect huisje dat ze online hebben geboekt. Wat begint als een gezellig, feestelijk weekend slaat al snel om in een aaneenschakeling van sinistere gebeurtenissen. Stukje bij beetje komt het viertal tot het inzicht dat ze niet zo alleen zijn als eerder gedacht. ‘The Rental’ is het huiveringwekkende regiedebuut van Dave Franco, die als acteur al te zien was in films als ‘21 Jump Street’ en ‘The Disaster Artist’. De hoofdrollen worden vertolkt door Alison Brie, Dan Stevens, Sheila Vand en Jeremy Allen White.