Recensie: Lupin RECENSIE

Recensie: Lupin

Geïnspireerd door het verhaal van Arsène Lupin bedenkt Assane Diop een grootse list om de dood van zijn vader te wreken. Valse beschuldigingen door een rijke familie lagen aan oorsprong van het onrecht dat zijn vader werd aangedaan. Onrecht waardoor ook het leven van de jonge Assane plots op zijn kop stond. Jaren later is een veiling in het Louvre de uitgelezen gelegenheid om de diamanten ketting te stelen die al die jaren geleden gestolen zou zijn geweest door zijn vader.

Lupin is een serie op Netflix die bestaat uit twee delen. Het eerste deel telt vijf aflevering van elk ongeveer 50 minuten en is nu beschikbaar op het streamingsplatform. Netflix liet ondertussen weten dat deel twee deze zomer te bekijken zal zijn. Het is een Franse serie, waarbij de gesproken taal ook het Frans is. Netflix stelt wel Nederlandse ondertitels ter beschikking.

Zoals de korte inhoud reeds doet vermoeden, speelt Lupin zich af in Parijs. De wereldstad wordt indrukwekkend neergezet in enkele achtergrondbeelden. Daarnaast werden enkele scènes opgenomen in het Louvre. In combinatie met het gesproken Frans zorgt dit ervoor dat de context overtuigend wordt neergezet.

Het hoofdpersonage Assane Diop wordt gespeeld door acteur Omar Sy. De Franse filmacteur speelt zijn rol met verve. Hij weet je te overtuigen en zorgt ervoor dat je wil blijven kijken naar Lupin. Ook de andere personages worden goed neergezet, bijvoorbeeld door acteur Vincent Londez die capitaine Romain Laugier speelt, maar het is Omar Sy die de reeks draagt.

Kijkers die hopen om een realistische remake van het origineel verhaal van Arsène Lupin voorgeschoteld te krijgen, zullen op hun honger blijven zitten. Hoewel er regelmatig in het boek over Arsène Lupin gebladerd wordt, onder andere door de zoon van Assane Diop, en er duidelijke verwijzingen naar het boek zijn, kent deze serie een nieuwe verhaallijn.

Lupin is geen spannende serie. Er wordt niet recht naar een plot toegewerkt. Het gaat eerder via veel kleine straatjes richting een plot. Af en toe komt het wat rommelig over maar tegelijkertijd is het onderhoudend. Helaas is het zelfs na de aftiteling van aflevering vijf nog niet helemaal duidelijk wat de plot is. Uiteraard heeft dit te maken met het feit dat deze zomer deel twee wordt gereleaset maar je kan je dan de vraag stellen waarom Netflix er niet voor gekozen heeft om de tien afleveringen als een volwaardig seizoen naar buiten te brengen.

Samengevat is Lupin een vermakelijke, Franse serie met alweer een voortreffelijke Omar Sy in de hoofdrol.

Recensie: Lupin

Lupin - Seizoen 1