Recensie: Firefly Lane - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Firefly Lane - seizoen 1

Boezemvriendinnen Tully en Kate delen sinds hun tienerjaren lief en leed. Ondanks het feit dat de twee vrouwen elkaars tegenpolen zijn, Kate een grijze muis en Tully steeds het middelpunt van de belangstelling, kunnen ze zich geen leven inbeelden zonder de ander. In dit seizoen volgen we Tully en Kate tijdens verschillende periodes in hun leven: als tienermeisjes die elkaar net leren kennen, tijdens hun universitaire studies, hun gezamenlijke eerste stappen in de televisiewereld en het heden.

Het eerste seizoen van Firefly Lane telt tien afleveringen die telkens ongeveer vijftig minuten duren. De serie start in het heden, met Tully als presentatrice van een grote talkshow en Kate als knullige huisvrouw die op het punt staat te scheiden. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Katherine Heigl (Tully) en Sarah Clarke (Kate). Hun acteerprestaties zijn de reden waarom je naar de serie blijft kijken. Beide actrices spelen hun rol met veel overtuiging en zetten geloofwaardige karakters neer.

Ondanks de geslaagde neerzetting van de personages was het beter geweest om Tully en Kate als jonge twintigers te laten vertolken door andere actrices zoals wel gebeurd is in de passages waar Tully en Kate tienermeisjes waren. Nu is het ietwat vreemd om veertigers te laten doorgaan voor twintig jaar jongere vrouwen, enkel door hen een pruik op te zetten.

De verhaallijn in Firefly Lane blijft nogal aan de oppervlakte. Er is weinig diepgang. De makers van de serie proberen dit wel maar zonder resultaat. Dit is jammer aangezien er voldoende onderwerpen aan bod komen om dieper op in te gaan. Bijvoorbeeld de strubbelingen van Kate wanneer ze na jaren huisvrouw te zijn opnieuw aan het werk wil of de verscheurende twijfel die ze heeft over de scheiding van haar man Johnny Ryan.

In Firefly Lane wordt er vaak van tijdsperiode naar tijdsperiode gesprongen. Dit kom chaotisch over. Daarnaast krijg je meermaals een preview naar de begrafenis van een van de personages waarbij er duidelijk heibel is tussen Kate en Tully. Dit triggert je om verder te kijken. Het is dan ook jammer dat dit seizoen van Firefly Lane een open einde heeft. Na aflevering 10 weet je nog steeds niet waarom de hoofdpersonages niet meer tegen elkaar spreken op de begrafenis. Hoewel Netflix dit nog niet bevestigd heeft, lijkt het open einde te duiden op de komst van een tweede seizoen.

De vertolking van de onwaarschijnlijke vriendschap tussen Kate en Tully maakt Firefly Lane, ondanks enkele minpunten, zeker het kijken waard.

Recensie: Firefly Lane - seizoen 1

Firefly Lane - Seizoen 1