Recensie: Sky Rojo RECENSIE

Recensie: Sky Rojo

Coral, Wendy en Gina vluchten uit het bordeel Las Novias Club nadat ze hun pooier Romeo knock-out hebben geslagen. De drie prostituees beginnen een race tegen de klok om Gina medische hulp te bezorgen terwijl ze uit de handen proberen te blijven van de twee knechten van hun pooier, Moises en Christian. Al snel vallen er onschuldige slachtoffers. De drie meiden beseffen dat ze vechten tegen wolven en dat ze tot het uiterste moeten gaan om te ontsnappen.

Sky Rojo is een Spaanstalige serie van de hand van Alex Pina en Esther Martinez, de creatieve geesten achter de hitserie La Casa del Papel. De reeks telt acht afleveringen die elk een half uur duren. Er wordt Spaans gesproken maar Netflix biedt ondertiteling aan. Door het geweld en de seksuele scènes is de serie niet geschikt voor kijkers onder zestien jaar.

De hoofdrollen in Sky Rojo zijn weggelegd voor drie sterke vrouwen. Carol, de leidster van de drie, wordt gespeeld door Verónica Sánchez. Zij is een gevestigde waarde binnen de Spaanse acteerwereld. Ze draagt ook hier de serie, weliswaar bijgestaan door twee goede actrices. De Argentijnse actrice Lali Esposito speelt de blonde prostituee Wendy. Actrice Yany Prado kruipt in de huid van Gina. Hoewel zij eerder onbekend zijn bij het grote publiek maken ze met Sky Rojo een grote entree. Bijrollen zijn er onder andere voor Miguel Angel Silvestre en Asier Etxeandia.

Deze nieuwe Netflix serie gaat over vrouwenhandel. Aan de hand van smoesjes worden vrouwen weggelokt uit de arme woonwijken waar ze met hun families leven. Zonder hun medeweten wordt er veel geld beloofd aan de familieleden die achterblijven. Pas wanneer ze in de club zijn, ontdekken de meisjes dat ze zich moeten prostitueren om zo hun schulden aan de mensenhandelaars af te betalen. Alex Pina en Esther Martinez zijn erin geslaagd om dit zwaar thema op een aangename manier te brengen. Ze komen niet belerend over en toch sta je als kijker stil bij het lot van deze vrouwen.

Dit komt mede door de vaart waarin de gebeurtenissen zich in Sky Rojo afspelen. Het tempo ligt hoog. De kijker blijft continu getriggerd. De soundtrack is goed. De setting waarin alles zich afspeelt, gecombineerd met enkele flitsende actiescènes, geven de serie een toffe vibe.

Het eerste seizoen van Sky Rojo eindigt met een cliffhanger. Hierdoor weet je quasi zeker dat er een tweede seizoen komt.

Geen tweede Money Heist, wel een onderhoudende serie over een niet-alledaags onderwerp.

Recensie: Sky Rojo