Recensie: New Amsterdam - seizoen 2 RECENSIE

Recensie: New Amsterdam - seizoen 2

Het op waarheid gebaseerde verhaal (bekend van het boek Twelve Patients van Eric Manheimer) volgt medisch directeur Max Goodwin (Ryan Eggold, The Blacklist) die in dit tweede seizoen zijn werk in het ziekenhuis New Amsterdam voortzet. Hij probeert na twee heftige gebeurtenissen zijn werk weer op te pakken en wordt door alle heftigheid van New Amsterdam automatisch meegetrokken in de hectiek. Zo verliest hij zichzelf compleet in zijn werk en vergeet hij aan zichzelf te denken. Ook dit seizoen zijn de vaste personages aanwezig vanuit het eerste seizoen en kun je Bloom verwachten die nog aan het opknappen is en dr. Kapoor die worstelt met zijn gevoelens. Ook Sharpe wordt door een nieuwe collega op haar nek gezeten, maar blijkt deze collega - Castro - wel ethisch te handelen?

Na een ongelooflijk heftige cliffhanger, gaat het tweede seizoen van New Amsterdam verder. Ze zijn drie maanden verder in de tijd en sinds de cliffhanger van het eerste seizoen is er een hoop gebeurd waar je met flashbacks achter komt. Eigenlijk kun je als kijker niet wachten tot je antwoorden krijgen op al je vragen. En de makers van deze prachtige serie kennende, belooft het een prachtige invulling te krijgen. Beetje bij beetje weet je steeds meer. En hoe emotievol en respectvol ze alles verwerken is fantastisch.

Ondertussen gaan ze ook verder met de verhaallijn van het eerste seizoen, maar heeft iedere aflevering ook weer de eigen korte verhalen met personages die maar 1 aflevering in beeld komen. Ook komt in New Amsterdam seizoen 2 het zorgstelsel in Amerika uitgebreid aan bod. Ze brengen het prachtig en emotievol in beeld hoe vreselijk het af en toe is dat Hoe soms mensen hun zorg niet kunnen betalen. Dit is heftig om te zien en laat je beseffen hoe goed het in ons land geregeld is. Dat alle verhaallijnen zo goed uitgewerkt zijn is erg typerend voor deze serie. De lastigste onderwerpen, zoals suïcidale gedachten of kanker, zijn zo respectvol verwoord en verfilmd. Ook dit keer zijn de verhalen fantastisch neergezet door de acteurs die je echt meenemen in hun eigen verhaal. De emoties komen over en knallen zo van de tv ook jouw hart in.

Het verhaal van Max Goodwin en wat er is gebeurd na de cliffhanger van seizoen 1 in de drie maanden, krijg je door flashbacks steeds meer te weten. Dit is zo prachtig geacteerd, verwoord en verbeeld, dat je naast dat het je behoorlijk wat tranen kost - in één klap direct verslaafd bent aan New Amsterdam seizoen 2. Zo hop je van aflevering naar aflevering om te weten wat er gebeurd is met alle hoofdpersonen sinds de cliffhanger en beetje bij beetje kom je hierachter. Deze flashbacks en de hoeveelheid informatie die je krijgt, alles is perfect gedaan.

Wat leuk is om te weten is dat de laatste aflevering van New Amsterdam opnieuw is opgenomen. Eigenlijk ging de oorspronkelijke aflevering over een pandemie, maar vanwege de coronacrisis vonden ze het toch niet gepast om deze aflevering uit te zenden.

Ook dit seizoen van New Amsterdam stelt absoluut niet teleur. Je leeft alle afleveringen mee met de hoofdpersonen van het grote Amerikaanse ziekenhuis. Af en toe verbaas je je over hoe de zorg in Amerika is geregeld en hoe mensen die armer zijn, niet zomaar behandeld kunnen worden. Erg respectvol is dit in beeld gebracht en het wordt nog lastig om de acteurs los te laten totdat het derde seizoen op tv verschijnt.

Recensie: New Amsterdam - seizoen 2

New Amsterdam - Seizoen 2

1  2  3  4  5

Na de ambulance crash waarmee seizoen één eindigde, blijft medisch directeur Dr. Max Goodwin als weduwnaar en single vader achter. Dit is niet zijn enige zorg: in zijn ziekenhuis denderen de zaken op hoog tempo door. Met zijn nieuwe verantwoordelijkheden als alleenstaande ouder en zijn gevaarlijke kankerdiagnose, vraagt iedereen zich af wanneer hij onder de druk zal bezwijken. Maar “Hoe kan ik je helpen” is niet alleen Max zijn credo, het is de reden van zijn bestaan. Zolang hij anderen kan helpen, blijft Max hoopvol.