Recensie: Luca RECENSIE

Recensie: Luca

Luca is een zeemonster. Wat hij het allerliefst wil, is de wereld verkennen en leren wat er maar te leren valt. Zijn ouders vinden dat echter een slecht idee, en houden hem dicht bij huis - onder water dus. Maar wanneer Luca de jonge Alberto ontmoet, komt hij erachter dat hij de wereld bovenwater gewoon kan bezoeken: als mens! De twee jongens besluiten daar met volle teugen samen van te genieten - maar niet zonder avontuur en gevaar op de loer!

Luca is de nieuwste film van het gouden duo Disney en Pixar. Net als bijna alle andere films van deze makers, gaat hij over avontuur en de wereld zien. Zoals in veel soortgelijke verhalen, verlangt Luca naar hetgeen wat verboden is: zijn ouders willen niet dat hij in de buurt van het land komt. Dit is hetzelfde idee als Nemo die van zijn vader in de buurt moet blijven, of Vaiana die niet van het eiland mag, waar ze woont. En juist het feit dat het verboden is, maakt het voor jonge avonturiers aantrekkelijk om te kijken wat daar is. Ondanks dat het idee niet vernieuwend is, is het verhaal wel erg leuk en heeft het weer een totaal andere insteek. Luca is dan wel een monster, maar hij is eigenlijk van binnen gewoon een jongen die van alles wil leren. Dat mensen hem een monster noemen, maakt hem namelijk niet slecht.

Disney en Pixar hebben voor hun nieuwe film gekozen voor een ander land: dit keer speelt het zich af in Italië. Wat hier leuk aan is, zijn de (onzinnige) uitspraken die gedaan worden, die de meeste mensen wel herkennen. Woorden als stupido en silencio worden gebruikt, maar bijvoorbeeld het woord mozzarella wordt te pas en te onpas gebruikt. Dit maakt Luca nog grappiger en gekker dan verwacht, en dat is altijd een pluspunt.

Qua animatie is Luca iets anders dan de meest recente films van Pixar en Disney. Het is allemaal iets minder gericht op zo realistisch mogelijk, waar je als kijker even aan moet wennen. Maar de makers stellen zeker niet teleur, want dat het anders is vormgegeven dan de meeste andere films van de afgelopen jaren, betekent zeker niet dat het niet prachtig gemaakt is!

Er zitten veel leuke en grappige dingen in Luca. Zo heeft het jonge zeemonstertje een erg levendige fantasie, waarbij hij wordt meegevoerd naar een andere plek voordat hij weer terug naar de realiteit wordt getrokken. De grote droom van Alberto en Luca is het hebben van een Vespa, waarmee ze de wereld over kunnen reizen. Samen, maar ook met de hulp van het menselijke meisje Giulia, doen ze mee aan een race waarbij ze het geld voor de Vespa kunnen winnen. Met dat voertuig kunnen ze alles bekijken wat ze maar willen!

Luca is een nieuw pareltje van de animatie giganten, zowel voor jong als voor oud. De film is meteen op Disney+ gelanceerd, zonder dat je er VIP-toegang voor nodig hebt, dus dat is ook nog eens een leuke bijkomstigheid! Ga op avontuur in Italië en lach mee met de gekke, onbenullige en droomachtige avonturen van Luca en zijn vrienden!

Recensie: Luca

Luca

1  2  3  4  5