Recensie: Boss Level RECENSIE

Recensie: Boss Level

In Boss Level maken we kennis met ex special forces officier Roy Pulver. Hij komt erachter dat hij vastzit in een timeloop, waarbij hij keer op keer dezelfde dag meemaakt. En dat is nog niet het ergste, want op de dag die hij steeds beleeft wordt hij belaagd door een horde huurmoordenaars die hem willen doden! Terwijl hij probeert om de huurmoordenaars te slim af te zijn en de dag probeert te overleven, probeert hij erachter te komen hoe hij in deze timeloop terecht is gekomen en hoe hij dit kan stoppen. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig…

Het principe van een timeloop is al vaker uitgevoerd. Een van de meest bekendste films daarvan is Groundhog Day. Toch weet Boss Level zich te onderscheiden van de andere films in dit genre. Wat deze film geweldig doet is zichzelf vooral niet te serieus nemen. Daarnaast begint de film niet bij de eerste keer dat Roy dezelfde dag meemaakt. Nee, dit is al de 139ste keer dat hij deze dag meemaakt! Hij is dus al vrij geroutineerd in wat er staat te gebeuren. Dit is een verfrissende keuze, want als kijker weet je vaak dankzij de synopsis al wat er gaat gebeuren en zit je te ‘wachten’ totdat de hoofdpersoon erachter komt dat hij in een timeloop zit. Boss Level doet dit niet, waardoor je direct in de actie terechtkomt. Een geweldige keuze van regisseur Joe Carnahan.

Boss Level zit niet alleen vol actie, maar ook vol humor. De film opent bijvoorbeeld met een scène waarin we een (hilarische) routine zien van Roy die wakker wordt. Zodra hij zijn ogen opent staat er een huurmoordenaar voor zijn neus. Dus terwijl Roy zich probeert aan te kleden en koffie te zetten ontwijkt hij de pogingen van de huurmoordenaar om hem te doden. Dankzij de droge en sarcastische voice-over van acteur Frank Grillo (die de rol van Roy vertolkt) kan je niet anders dan met een grote lach op je gezicht naar deze film kijken.

Daarnaast weet de regisseur heel slim te spelen met de timeloop. Nadat je één keer de routine van Roy hebt gezien, zal je deze nooit een tweede keer zien. In ieder geval niet op dezelfde manier. Soms zie je een korte montage van stukken van de dag, waardoor je weet wat Roy heeft gedaan om tot het punt te komen waar hij nu is, maar nooit valt de film in herhaling. Ook dit is erg verfrissend.

Frank Grillo weet te overtuigen als sarcastische actieheld en hij past perfect bij de rol van Roy. Hij weet de film echt te dragen. De huurmoordenaars die op hem af zijn gestuurd zijn stuk voor stuk over-the-top. Zo hebben we Guan Yin, een chinese martial arts vechter die zo uit Kill Bill lijkt te zijn  weggelopen. Ze heeft zelfs een catchphrase! Juist doordat de film zo over-the-top is, is hij geweldig. Nogmaals, deze film neemt zichzelf niet al te serieus en laat vooral zien hoeveel plezier ze hebben gehad in het maken ervan. Ook leuk om te zien is dat Mel Gibson, die toch vooral veel actiehelden heeft gespeeld, dit keer in de rol kruipt van de bad guy!

Het verhaal van Boss Level stelt niet veel voor en staat vooral in dienst van de actie. Maar dit maakt eigenlijk helemaal niks uit. Als kijker neem je dit al snel voor lief om te kunnen genieten van de actiescènes.

Het einde van Boss Level valt, zonder al te veel te verklappen, helaas wel wat tegen. Het voelt aan alsof de makers niet precies wisten waar ze met het verhaal heen wilden gaan en hebben er maar snel een eind aan gebreid. Zonde! Dit is de enige smet op een verder uitstekend vermakelijk actiefilm.

Boss Level is een geweldige film die het principe van een timeloop op een heel andere manier weet neer te zetten. Frank Grillo overtuigt als actieheld Roy en de actiescènes zijn geweldig. Dankzij de vele humoristische momenten in de film betrap je jezelf erop dat je meerdere malen hardop moet lachen om de film. Jammer van het einde, maar desondanks is Boss Level echt een must-see!

Recensie: Boss Level

Boss Level

1  2  3  4  5

De prijswinnende filmmaker Joe Carnahan (The A-Team, Smokin Aces en The Grey) Is helemaal terug met het absolute actiespektakel BOSS LEVEL: Ex Special Forces Officier Roy Pulver (Frank Grillo) heeft een bijzonder probleem; elke dag wordt hij op de meest uiteenlopende manieren vermoord door huurmoordenaars. En als hij dan ontwaakt begint de ellende weer van voor af aan. Waarom zit hij vast in deze oneindige timeloop? En hoe redt hij zijn grote liefde Jemma (Naomi Watts) en hun 11-jarige zoon uit de handen van de eindbaas, Kolonel Clive Ventor (Mel Gibson)?