Recensie: Fear Street: 1978 (part 2) RECENSIE

Recensie: Fear Street: 1978 (part 2)

Het verhaal over Sarah Fier die het dorpje Shadyside teistert gaat verder. Of beter gezegd: gaat terug in de tijd. Deena is met Josh naar C. Berman gegaan, die als enige de aanvallen van de heks heeft overleefd. Ze hopen hier het leven van Sam mee te redden. De overlever vertelt ze haar verhaal: over de zomer van 1978, waarin haar zus overleden is.

Fear Street: 1978 is het tweede deel van de Netflix Original trilogie, gebaseerd op de boekenreeks van R.L. Stine. Deena, Sam en Josh zijn bij Berman aangekomen om haar om hulp te vragen, maar die wil ze in eerste instantie niet helpen. Wat logisch is, aangezien ze zelf ternauwernood ontsnapt is en niets meer met de hele situatie te maken wil hebben. Toch lukt het ze haar over te halen en dan vertelt ze hen het verhaal. Op deze manier wordt er teruggeschakeld naar 1978. Hier komen we andere personages tegen die we uit het eerste deel kennen, bijvoorbeeld Nick Goode (de sheriff).

Wellicht komt het door de setting - de film speelt zich af op Camp Nightwing, dat de film beter ontvangen wordt dan de eerste. Het geeft een ander gevoel en de film voelt ook iets professioneler aan dan het voorgaande deel. Misschien heeft het ook te maken met de acteurs, waarvan een aantal overtuigender zijn dan degenen uit Fear Street: 1994.

Aan de ene kant is het jammer dat je op voorhand al weet dat een aantal personages het juist wel of niet overleven. Zo weet je al dat de zus van Berman het niet heeft overleefd, maar kan het niet anders dan dat Nick Goode het overleeft, want die wordt later sheriff in Shadyside. Toch maakt dat de spanning er niet minder op, omdat de film niet goed te voorspellen valt. Fear Street: 1978 is hierdoor iets spannender en past daardoor iets beter in het genre.

Wat een bonuspunt is aan Fear Street: 1978, is dat je ziet hoe één van de slachtoffers van Sarah Fier een moordenaar wordt. Deze kennen we al uit het eerste deel; nu kunnen we zien hoe hij zo geworden is. Omdat het verhaal over Berman èn haar zus en mensen op het kamp gaat, zijn er wat meer personages om te volgen in deze film. Dat zorgt ervoor dat je je aandacht wat beter bij de film moet houden, maar maakt het er niet minder op. Je wordt juist beter het verhaal in gezogen.

Fear Street: 1978 is een goede aanvulling op de voorgaande film, die eigenlijk beter is. Dit maakt ons vooral benieuwd naar het derde en laatste deel van deze Netflix films, die zich afspeelt in het jaar 1666.

Recensie: Fear Street: 1978 (part 2)

Fear Street Part 2: 1978

1  2  3  4  5