Recensie: Katla RECENSIE

Recensie: Katla

In het IJslandse dorpje Vík is al een jaar lang as van de actieve vulkaan Katla te vinden. Nadat de vulkaan actief werd, is de zus van Gríma verdwenen. Omdat ze nog niet gevonden is, nemen ze langzaam afstand van haar. Maar dan ineens komt Ása terug - en dat is niet het enige vreemde wat er in Vík gebeurd. Doden lijken terug te keren uit de dood. Wat is er gaande; en wat heeft het met de vulkaanuitbarsting te maken?

Katla is een IJslandse serie die je kunt zien op Netflix. De serie bevat 8 afleveringen van ongeveer drie kwartier per stuk. Omdat de serie ook in het IJslands gesproken is, moet je wel goed opletten. Als je een stukje mist, kun je namelijk cruciale informatie missen over het plot. Er zijn ook gesprekken die Engels gesproken worden, omdat er wat personages zijn die niet uit IJsland komen. Zij komen uit Zweden, dus moeten ze Engels praten met de inwoners van Vík.

Katla is een echte vulkaan, ook nabij het bestaande plaatsje Vík. Het is niet duidelijk of de opnames ook daadwerkelijk daar gedaan zijn, maar het is interessant dat een bestaande plaats gebruikt is. De vulkaan is actief en zo eens in de veertig tot tachtig jaar is er een uitbarsting. De laatste is echter al meer dan honderd jaar geleden. Het is daarom niet gek dat filmmaker Baltasar Kormákur ervoor gekozen heeft Katla te gebruiken voor een van zijn producties.

Katla gaat niet alleen over Gríma en haar familie. Veel mensen zijn vertrokken uit Vík, maar een aantal mensen zijn gebleven. Dit is om verschillende redenen: Gríma en haar vader bleven in de hoop dat Ása terug zou komen: anderen doen onderzoek naar de vulkaan en ook zijn er mensen die simpelweg niet weg willen.

Zoals eerder gezegd, lijken doden terug te keren in Katla. Verschillende mensen komen opdagen, geheel onder de as. Niemand weet waar ze precies vandaan komen, wat zorgt voor een mysterie dat je vastpakt. Het nadeel aan Katla is dat het een poos duurt voor er gang in het verhaal komt. Zo kan het goed voorkomen dat je na drie van de acht afleveringen denkt, ik heb het wel gezien. Dat is het kantelpunt waar je overheen moet: erg veel vaart zit er niet in. Toch is het voor veel mensen wel zo dat ze willen weten wat het geheim van de serie is. Het is dus geheel aan jezelf en je eigen voorkeuren of je ervoor kiest de serie links te laten liggen, of doorzet en erachter komt wat er gaande is.

Katla laat een deel van het IJslandse landschap zien, al is dat door het verhaal allemaal helaas erg grijs. Toch kun je zien dat IJsland een prachtige natuur heeft. Lokale volksverhalen worden verteld in deze Netflix serie, maar het muntje kan wat Katla betreft absoluut twee kanten op vallen. Je vindt er niets aan, of je bent geïnteresseerd en kijkt geduldig hoe het afloopt.

Recensie: Katla

Katla - seizoen 1

1  2  3  4  5