Recensie: Vivo RECENSIE

Recensie: Vivo

Vivo heeft het goed voor elkaar. Hij is een kinkajoe en iedere dag speelt hij in Havana samen met zijn beste vriend een show op het marktplein voor publiek. Zijn leven is perfect en hij wil daar het liefst niets aan veranderen. Toch komt hij voor de moeilijke taak te staan om op een bijzondere reis te gaan om een liefdeslied bij iemand te bezorgen in Miami. Gelukkig is hij niet alleen op deze reis, maar ontmoet hij onderweg een aantal anderen mensen en dieren.

Vivo is een animatiefilm op Netflix. Het is een familiefilm voor de leeftijd vanaf 6 jaar. Het is niet zomaar een animatiefilm, maar een muzikale film in een zeer modern jasje. Vivo is dé film waaruit blijkt dat Netflix zo nu en dan graag de concurrentie aangaat met Disney. Alhoewel, het idee voor deze film is al ontstaan in het jaar 2010..

Het plot van Vivo is mooi bedacht. Het heeft eigenlijk alles wat je wil van een leuke animatiefilm voor het hele gezin. Het heeft avontuur, humor, muziek, spanning en ook dat fijne feelgood gevoel. Vivo is een ietwat egocentrisch personage, maar zoals je verwacht leert hij op zijn bijzondere reis het een en ander over zichzelf en de wereld. De film heeft dan ook een mooie, warme boodschap. Het verhaal is onder andere geschreven door Quiara Alegría Hudes, bekend van de musical en verfilming van In The Heights. Ondanks dat verhaal van Vivo mooi begint, zakt de film richting het einde toch een beetje in. Gelukkig weet de film zich aan het einde te herpakken en is het einde hartverwarmend.

De muziek in Vivo is modern, maar enorm catchy. Net als bij de Disneyfilm Soul, zie je ook bij Vivo dat de muziekstijlen bij de nieuwe animatiefilms verandert. Er wordt meer geëxperimenteerd met verschillende muziekstijlen. En hiphop en rapnummers schrijven, daarvoor is op dit moment Lin-Manuel Miranda natuurlijk de meest gewilde persoon. Hij is bekend van de musicals Hamilton en In The Heights, maar ook van de liedjes van Moana/Vaiana en hij werkt mee aan de live action film van The Little Mermaid. Hij heeft niet alleen 11 toffe nummers geschreven voor Vivo, hij spreekt ook de stem in van Vivo zelf.

Maar Lin is in Vivo niet degene die de rap voor rekening neemt. Nee nee, de rap wordt gedaan door de jonge, maar zeer getalenteerde Ynairaly Simo. Ynairaly is pas 14 jaar jong, maar ze wat een rauwe en toffe hiphopstem heeft deze meid! Andere rollen in Vivo zijn voor Zoe Saldana, Gloria Estefan en Bryan Tyree Henry.

Al met al is Vivo een toffe animatiefilm voor het hele gezin met catchy nummers, die zeker weten in je hoofd blijven hangen. Het is mooi om te zien dat steeds meer animatiefilms diversiteit representeren in hun films en dat je dat zowel in het verhaal, in het script, maar ook in de muziekstijlen terug gaat zien.

Recensie: Vivo