Recensie: Everybody's talking about Jamie  RECENSIE

Recensie: Everybody's talking about Jamie

Het verhaal van deze musicalfilm gaat over Jamie en is gebaseerd op de BBC documentaire Jamie: Drag queen at 16. Gesteund door zijn moeder en diens beste vriendin, maar getreiterd door vele anderen volgen we hoofdpersoon Jamie in zijn droom om drag queen te worden. In 2019 schreven we al een recensie van Everybody's talking about Jamie. Toen was de musical live in het theater gefilmd en kort in de Nederlandse bioscopen te zien. Nu, in 2021, is er een échte verfilming van deze hitmusical.

Zoals gezegd is de musical gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De film begint dan ook met de tekst: "This movie is based on a true story. We just added the singing and dancing". Deze tekst zegt alles over hoe trouw ze zijn gebleven aan het originele verhaal. En die geweldige muziek, die is afkomstig van Dan Gillespie Sells, de zanger van de band The Feeling.

Enerzijds is deze musical een echte feelgood, Jamie is een fantastisch, scherp en liefdevol karakter en je leeft vrijwel gelijk met hem mee. Anderzijds kent het leven van Jamie het nodige verdriet en pijn. De film gaat natuurlijk over inclusiviteit en acceptatie, een actueel maar ook controversieel onderwerp. Het is juist een film als deze, waarvan je juist wil dat iedere jongere op de wereld hem ziet. Het laat de keiharde realiteit zien waar Jamie mee te maken krijgt, maar het is ook inspirerend en hoopvol over dat er een wereld bestaat waarin hij volledig wordt geaccepteerd en gerespecteerd.

Het is positief dat deze verfilming in handen is gebleven van mensen die trouw willen blijven aan het verhaal en aan de musical. Er zijn weinig veranderingen in het verhaal en weinig wijzingen in de liedjes. De makers hebben vooral alle kansen en voordelen benut van film t.o.v. theater. Zo sta je in the blink of an eye samen met Jamie op de catwalk uit zijn dromen en een seconde later, bevind je je weer in het oersaaie klaslokaal. Het medium van film helpt Everybody's talking about Jamie absoluut om nog meer tot zijn recht te komen.

Wist je trouwens dat deze productie in handen was van 20th Century, Disney? De verwachting was dan ook dat de film op Disney+ zou verschijnen. Echter, vrij onverwacht verkocht Disney de film aan Amazon. Dit, tot grote woede van de LGBTQ-community, die dit zien als het zoveelste voorbeeld dat Disney doet alsof ze pro-inclusiviteit zijn, maar in hun films en series continu blijven teleurstellen.

Eigenlijk is alles aan deze musicalfilm steengoed. Het script, de casting, de muziek, de zang, de choreografie, de effecten en de filmlocaties. Alles is van de allerhoogste kwaliteit. Het is simpelweg enorm zonde dat Everybody's talking about Jamie vanwege het coronavirus niet in de bioscoop verschijnt. Dit is een fantastische productie over een rauw, kwetsbare jongere, vol met catchy en mooie muziek. Al met al is het een hartverwarmende film. Eigenlijk hebben wij dus maar één boodschap: Neem Amazon Prime want Everybody's talking about Jamie is het absoluut waard!

Everybody's Talking about Jamie

1  2  3  4  5

Het verhaal van deze musicalfilm gaat over Jamie en is gebaseerd op de BBC documentaire Jamie: Drag queen at 16. Gesteund door zijn moeder en diens beste vriendin, maar getreiterd door vele anderen volgen we hoofdpersoon Jamie in zijn droom om drag queen te worden.

Bekijk hieronder de trailer: