Recensie: Mare of Easttown RECENSIE

Recensie: Mare of Easttown

Mare is een detective in een klein plaatsje in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Het is een echte community, iedereen kent iedereen. Wanneer op een ochtend een lichaam wordt gevonden, is het Mare haar taak om deze moord op te lossen. En dat is geen gemakkelijke taak, wanneer deze zaak steeds dichterbij komt en verstrengeld raakt met haar toch al complexe privéleven.

Mare of Easttown is een limited series van HBO. Het is een serie in het genre misdaad en drama en telt zeven afleveringen. Deze serie is de afgelopen tijd al regelmatig in het nieuws geweest, ook in Nederland. Na een enorm aantal nominaties heeft deze serie namelijk maar liefst 4 Emmy's in de wacht weten te slepen. En één ding is zeker: Mare of Easttown is een briljante serie die al deze prijzen en al het lof, meer dan zeker verdient! Andere Emmy's zijn gewonnen door Julianne Nicholson voor vrouwelijke bijrol en Evan Peters voor mannelijke bijrol. Met name Evan Peters wordt in de media volop geprezen voor zijn lieve en warme karakter detective Zabel, een sterk contrast met de harde Mare.

De hoofdrol van Mare wordt gespeeld door Kate Winslet, één van de prijswinnaars. En wow, dit is misschien wel haar beste rol ooit. Het personage Mare is een vrij onsympathiek personage. Als kijker stoor je je aan haar en voel je absoluut geen of weinig empathie voor deze norse detective. Dat is vrij bijzonder, want normaal gesproken wil je als maker van een serie of film juist dat de hoofdpersoon 'relatable' is. Wat maakt haar dan toch zo intrigerend? Ze is puur en écht, iedere rimpel en ieder vetje is niet weggewerkt, maar gewoon zichtbaar. Er zijn geen filters, we kijken hier naar een échte vrouw die niet perfect is, maar menselijke gebreken heeft. Het is één van de punten waarop de serie wordt geprezen. Tegelijkertijd is ze een keiharde ambitieuze carrièrevrouw, die ondertussen ook nog haar privéleven probeert op de rit te houden.

De mensen in het dorpje waar Mare woont en werkt, hebben het niet gemakkelijk. Al snel wordt duidelijk dat vrijwel iedereen veel problemen heeft. Tienermoeders, zwangerschappen, alcoholisten, drugs, psychische problemen en zelfmoord zijn aan de orde van de dag. Mare of Easttown is een soort van whodunnit, maar dan wel een echt goede! Iedere keer word je als kijker weer op het verkeerde been gezet en de complexiteit van het verhaal, het acteerwerk en de karakters is ontzettend sterk. Het is dat wat Mare of Easttown onderscheidt van alle andere misdaad- en drama series. De serie blijft tot op de laatste seconde meeslepend en spannend.

Recensie: Mare of Easttown

Mare of Easttown (Blu-ray)

1  2  3  4  5

Terwijl haar eigen wereld in elkaar dreigt te storten, onderzoekt de enige rechercheur van een stadje in Pennsylvania de moord op een tiener in deze meeslepende, zinderende HBO® original limited serie