Recensie: Eternals RECENSIE

Recensie: Eternals

Een groep buitenaardse superhelden leeft al 7000 jaar lang op aarde om de mensheid te beschermen voor de gevreesde Deviants. Toen de Deviants uitgeroeid waren bleven de Eternals op aarde tot ze andere instructies zouden krijgen, maar die moeten nog komen. Plots verschijnen er opnieuw Deviants en de helden, die uit elkaar gegroeid zijn en over de hele wereld leven, moeten weer bij elkaar komen om de mensheid opnieuw te beschermen.

Eternals is de nieuwste Marvel superheldenfilm die is uitgebracht. Het verhaal gaat over een groep onsterfelijke helden, allemaal met hun eigen krachten en specialiteiten. De film zit bomvol grote namen, zoals onder andere Angelina Jolie, Kit Harington, Richard Madden, Gemma Chan, Kumail Nanjiani en Salma Hayek. Wellicht heeft dit onder het grote publiek iets te hoge verwachtingen geschept. De kritieken onder de kijkers verschillen, sommige mensen vinden Eternals een leuke film, terwijl anderen hem veel te langdradig en ingewikkeld vinden. Voor beide partijen is iets te zeggen.

Doordat we inmiddels zo erg van Marvel gewend zijn dat personages uit andere films bij elkaar komen (zoals Doctor Strange in Spiderman: No Way Home) komt er in elke Marvel productie wel een bekende langs. In Shang-Chi and the Legends of the ten Rings komt zelfs een gezicht voorbij dat je al kent, ook al is dat net als Eternals een film die om nieuwe personages draait. Dat is in Eternals niet het geval (tenzij je de end credits meerekent), waardoor het soms lastig is deze film als een echte Marvel productie te beschouwen. Ook hebben de makers heel hard hun best gedaan om een ingewikkelde wereld op te zetten. Dat is gelukt, maar eigenlijk is het soms een beetje té ingewikkeld. Doordat er veel uitgelegd moet worden, is het verhaal wat langdradig en onoverzichtelijk. Dat is jammer, want actie en humor zitten wel in Eternals verwerkt. Het lijkt een beetje zoeken naar een balans, die uiteindelijk niet helemaal gevonden wordt.

De film duurt ruim 2,5 uur, wat best een hoop aandacht en geduld vraagt. De ene kijker kan hier wat beter tegen dan de ander, dat is nu eenmaal zo. Op momenten met actiescènes gaat de tijd hard, maar op rustige momenten mag het tempo wel wat opgevoerd worden. Toch heeft de hele nieuwe wereld met onbekende personages en een uniek achtergrondverhaal ook wel zijn charme. Het is verfrissend om eens een ander verhaal in het Marvel Universum te zien. Zoals gezegd zitten humor en actie ook genoeg in Eternals.

De kijkervaring van deze nieuwe Marvel film is voor een deel afhankelijk van de verwachtingen van de kijker. Verwacht je een geweldig uitgewerkt plot met oneindig veel grappen en actiescènes, dan zul je teleurgesteld worden. Eternals is echter wel zeker een vermakelijke film die je onderuitgezakt kunt bekijken met een bak popcorn in je handen. Om nog maar te zwijgen over het hoge aantal aantrekkelijke mensen dat je te zien krijgt op het (grote) scherm!

Recensie: Eternals

Eternals

1  2  3  4  5

In de stripboeken zijn de Eternals een groep van alien exeperimenten met superkrachten die miljoenen jaren geleden zijn gecreëerd van mensen door de Celestials. Ze lijken daarom nog steeds op de normale mens, maar ze hebben verschillende krachten gekregen, zoals superkracht, vliegen, teleportatie, mindcontrol, gedaanteverwisseling en energie projectie.

Bekijk hieronder de trailer: