Recensie: Luizenmoeder - De Film RECENSIE

Recensie: Luizenmoeder - De Film

Luizenmoeder De Film begint met de uitvaart van directeur Anton. Daarna proberen juf Ank en haar collega’s uit alle macht de school draaiende te houden ondanks onderbezetting, vervelend management en niet te vergeten: de lastige en veeleisende ouders.

In het verhaal van Luizenmoeder De Film komen zoals we van de serie gewend zijn vele maatschappelijke thema’s aan bod. Omdat het satire is kunnen de makers met veel weg komen en dat ze het opzoeken van de grenzen daarin niet schuwen komt duidelijk naar voren in Luizenmoeder De Film. Digitalisering, privacy, pesten in de klas, jeugdzorg en vooroordelen over alles vliegen je weer om de oren. De combinatie van er heel hard om moeten lachen en het ongemakkelijke gevoel die het je ook geeft is precies wat we zo leuk vinden aan Luizenmoeder. Toch kan Luizenmoeder De Film net als seizoen 2 het succes van het eerste seizoen niet evenaren. Het nieuwe en daarmee ook het verrassende is eraf en stiekem wordt directeur Anton ook erg gemist.

Gelukkig is het schoolplein van De Klimop en de diverse ouders en leerkrachten die er te vinden zijn weer een feest van herkenning. Ook de ‘gladde’ manager (Dragan Bakema) is een leuke toevoeging, vooral door het enorme contrast met directeur Anton. Verder blijft de originele cast erg leuk, zoals juf Ank gespeeld door Ilse Warringa. In Luizenmoeder De Film laat ze nog meer haar zorgzame kant en haar beweegredenen achter haar strenge regels zien. Dat maakt haar toegankelijker, maar eerlijk gezegd ook minder grappig. Hannah (Jennifer Hoffman) werkt in de film als intern begeleider op De Klimop en deze toevoeging aan haar rol geeft goed de worsteling van elke werkende ouder weer. Favoriet in Luizenmoeder De Film is juf Helma (Leny Breederveld) die in de film met haar rebelse houding de kinderen helpt om duidelijke te maken wat zij nodig hebben. Op wat extreme wijze, maar dat maakt het juist zo leuk. En dan wordt ze ook nog verliefd!

Luizenmoeder De Film is een vermakelijke film maar haalt zoals eerder gezegd niet het niveau van de serie. Directeur Anton (Diederik Ebbinge) en conciërge Volkert (Henry van Loon) worden gemist en het nieuwe en daarmee verrassende element van Luizenmoeder is eraf. Toch zijn er genoeg leuke grappen en is het verhaal goed genoeg om plezier te hebben met het kijken van Luizenmoeder De Film.

Recensie: Luizenmoeder - De Film

Luizenmoeder - De Film

1  2  3  4  5

Hallo allemaal, wat fijn dat je er weer bent... Juf Ank en de andere welbekende gezichten van basisschool De Klimop zijn terug in hun eerste bioscoopfilm! Na het wegvallen van directeur Anton proberen Ank en haar collega's de school weer op de rails te krijgen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Er is onderbezetting, de corona-crisis heeft alles op scherp gezet en de ouders zijn nog veeleisender dan voorheen. Een film vol humoristische- en herkenbare situaties op- en rondom het schoolplein van Nederlands bekendste basisschool.