Recensie: The Flight Attendant - Seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The Flight Attendant - Seizoen 1

Een stewardess die haar dagen vult met de wereld overvliegen, wodka en mannen, raakt plotseling diep in de problemen nadat ze met de mannelijke passagier op zitplaats 3C van haar vlucht naar Bangkok een dronken nacht beleeft - en de volgende ochtend in zijn bed in een luxe hotelkamer wakker wordt naast zijn dode lichaam. Zijn keel blijkt doorgesneden en Cassie Bowden, sterk gespeeld door Kaley Cuoco, kan zich helemaal niets meer herinneren. Ze maakt dat ze wegkomt, maar eenmaal thuis in New York blijft de dode Alex Sokolov, gespeeld door Nederlands trots Michiel Huisman, haar achtervolgen. Tijdens de ondervragingen van de FBI kan ze zich maar moeilijk koeltjes houden, en van de stress grijpt Cassie nóg vaker naar de flessen alcohol. Gelukkig is haar beste vriendin advocate, en samen proberen ze te ontdekken wie Alex vermoord heeft. Tegelijkertijd is Cassie ook haar eigen leven niet meer zeker, nadat ze blijkbaar op de radar van de daders terecht komt.

Met de komst van HBO Max in Nederland kunnen we dan éindelijk de reeds in 2020 verschenen serie The Flight Attendant bekijken, gemaakt door Steve Yockey. Deze serie ontpopt zich als een komische thriller, waarin de nadruk ligt op het naïeve en roekeloze karakter van Cassie, wat bijzonder geestige en tenenkrommende situaties oplevert. Daarmee is deze serie zeker geen klassieke thriller, maar de zelfspot, een vleugje cynisme en Disney-achtige slechteriken houden de boel erg luchtig. Cassie Bowden wordt vertolkt door Kaley Cuoco, die menigeen vooral zal kennen van The Big Bang Theory. Deze rol van roekeloze stewardess speelt zij sterk en vol overtuiging, en lijkt haar op het lijf geschreven. Zij houdt de serie overeind door haar natuurlijke gevoel voor humor en gespeelde sluwheid. Michiel Huisman speelt daarnaast, hoewel zijn personage al dood is, Alex Sokolov in de hallucinaties van Cassie, en hij doet dat fantastisch en authentiek. De bijrollen in The Flight Attendant worden vertolkt door Zosia Mamet als de beste vriendin Annie, Michelle Gomez als een van de bad guys en Rosie Perez, als afhankelijke en kleffe collega. Vrijwel alle rollen worden duidelijk met passie vervuld en zijn geloofwaardig genoeg voor het verhaal dat Yockey wil vertellen.

De schrijvers van de serie hebben de ontwikkeling van de verhaallijn goed op orde weten te brengen door afwisselend spanning, humor en drama door de afleveringen te verweven. Naarmate de afleveringen vorderen loopt de spanning op, en niet alleen Cassie zal zich afvragen of zij wel onschuldig is, de kijkers denken dat eveneens. En terwijl Cassie het mysterie rondom Alex probeert te ontrafelen en gaandeweg steeds beter leert kennen wie hij was, worstelt zij ook met haar eigen verleden. Ze is duidelijk een alcoholist, heeft een slechte relatie met haar broer en het lukt haar maar niet om het leven serieus te nemen. Steeds meer puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen als ze langzaam begint te accepteren wat ze in haar jeugd heeft meegemaakt, en hoe ze aan haar alcoholverslaving is gekomen. Ze kan dan niet alleen vrede sluiten met haar broer, maar ook met zichzelf en de mensen in haar omgeving waar ze stiekem dol op is.

De één uur durende afleveringen vliegen voorbij en voordat je het weet heb je de in totaal acht afleveringen kennende serie gebinged. The Flight Attendant is verslavend, geestig en heeft de juiste balans tussen drama, actie, spanning en humor. De karakters zijn vermakelijk, en de acteurs weten ze tot leven te brengen. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten op het volgende seizoen, want dat verschijnt al eind deze maand!

The Flight Attendant

1  2  3  4  5

Hoe het leven in een nacht kan veranderen. Stewardess Cassandra Bowden wordt met een kater wakker in haar hotelkamer in Bangkok. Naast haar ligt een dood persoon, maar ze heeft geen idee wat er gebeurd is.