Recensie: The Gray Man RECENSIE

In het verleden heeft de CIA onder leiding van Fitzroy een aantal gevangenen gerekruteerd en opgeleid om in opdracht van de CIA zich in het grijze gebied te begeven om de klusjes op te lossen waarvoor de CIA officieel geen bevoegdheden heeft. Dit project is de boeken ingegaan onder de noemer Sierra-project. Alles lijkt goed te gaan totdat Sierra Six op zijn missie wordt geconfronteerd door Sierra Four: er staat een prijs op zijn hoofd. Rekruteer Fitzroy is vervangen voor Carmichael en hij heeft andere plannen voor het Sierra project. Lloyd wordt ingeschakeld om Sierra Six uit de weg te helpen, maar Sierra Six is niet zo gemakkelijk te vangen. Helemaal niet als het leven van Claire Fitzroy op het leven staat.

The Gray Man zit goed in elkaar. Hoewel het plot van The Gray Man niet heel origineel is, zorgt The Gray Man voor twee uur vermaak. Het acteerwerk van Ryan Gossling, Ana de Armas en Chris Evans is goed. De acteurs zijn op elkaar ingespeeld. Deze interactie tussen de acteurs is goed zichtbaar en zorgt voor veel kijkplezier.

Het verhaal is simpel, maar goed. De karakters zijn leuk en sommige personages worden komisch weggezet, zoals Lloyd Hansen. Ook de actie-elementen zijn goed uitgevoerd. Natuurlijk wordt er, zoals in elke (goede) actiefilm, met een kanon op een mug, uhhh... hele stad geschoten. Toch is geprobeerd de actie zo echt mogelijk te maken. Er wordt met messen gemikt op halsslagaders en pistolen worden gericht op plekken onder het veiligheidsvest. Dit zorgt ervoor dat het verhaal een stuk geloofwaardiger overkomt dan de gemiddelde actiefilm. Ondanks dat zijn de personages nog steeds een soort superhelden die behoorlijk veel verwondingen kunnen doorstaan. Als op het eind alle materialen aan de kant worden gegooid om het als echte kemphanen met blote vuisten tegen elkaar op te nemen, haakt de kijker wel een beetje af.

Het einde is redelijk bevredigend. Het is alleen overduidelijk dat er nog een deel twee zal volgen. De vraag is of de filmmakers nog een tweede deel kunnen schrijven dat The Gray Man overtreft. Gelet op de lijn in de film: sterk begin, zwakker eind; vraag ik mij hardop af of dat erin zit.

Al met al is The Gray Man een leuke film en fijn vermaak. Het verhaal is niet bijster origineel, maar daardoor wel goed te volgen. The Gray Man wordt gekenmerkt door zijn leuke, typische karakters die de aandacht van de kijkers weet vast te houden. De actie-elementen zijn goed uitgevoerd, al is het wel een beetje over de top. Richting het einde neemt de kwaliteit van het verhaal af, wat erg zonde is. Hoewel ik betwijfel of een tweede deel The Gray Man zal overtreffen, ben ik toch benieuwd naar het eindresultaat.

The Gray Man

• Verschenen (film):

22 juli 2022

Speelduur: 2 uur en 2 minuten
  • Distributeur:

Netflix

Avontuur

1  2  3  4  5

Ryan Gosling speelt de rol van een mysterieuze CIA-agent, die geheime informatie ontdekt en daarna zijn leven niet meer zeker is. Deze Gray Man wordt achternagezeten door een psychopathische huurmoordenaar (Chris Evans), die heel ver gaat om zijn doel te bereiken.