Recensie: Wednesday RECENSIE

Recensie: Wednesday

Nadat het tienermeisje Wednesday Addams bijna een klasgenoot vermoord sturen haar ouders haar naar Nevermore Academy, een eeuwenoude kostschool. De school is bij de Addams familie bekend, Wednesday's moeder heeft daar vroeger ook gewoond. Wednesday moet hier haar krachten leren beheersen. Als dat nog niet moeilijk genoeg is moet ze ook een monster stoppen en een mysterie oplossen.

Geregisseerd door Tim Burton gaat deze serie over het iconische titelpersonage, wat we al kennen van eerdere films over The Addams Family. Toen werd Wednesday gespeelt door Christina Ricci, die ook een rol heeft in deze serie als Ms. Thornhill. Jenna Ortega stapt in Ricci's voetstappen om Wednesday opnieuw naar het grote scherm te krijgen. Ze doet gelukkig niet onder aan haar voorganger en wordt dan ook meteen geprezen voor haar acteerwerk in de serie. Haast alle recensies, reacties en critici zijn erover uit: Jenna Ortega is een ster.

De duistere kant van de serie zorgt ervoor dat je hem niet met de allerkleinste kan kijken. Wel is het goed om te weten dat je geen verdere kennis van The Addams Family nodig hebt. Heb je nog geen eerdere films gezien? Dan kun je prima instappen bij deze serie over de dochter van de familie.

Een leuke toevoeging is Thing, de sidekick van de serie. Thing is een afgehakte hand die door de vader van Wednesday is achtergelaten op Nevermore om een oogje in het zeil te houden. Wednesday heeft hem snel in het oog en ze worden meteen onafscheidelijk. De disney-achtige sidekick in een duister jasje helpt haar met het ontrafelen van het mysterie.

De school heeft wat weg van het Zweinstein dat we kennen van Harry Potter, maar alweer in een duister jasje gestoken. De kostschool biedt onderdak aan de buitenbeentjes van de samenleving. Van weerwolven tot sirenes en van vampieren tot Wednesday. Net als bij Vampire Academy en Stranger Things worden de bovennatuurlijke krachten en problemen verweven in de dagelijkse strijd die puberteit met zich meebrengt.

Een absolute aanrader voor fans van bovengenoemde titels. De serie heeft eigenlijk alles wat je ervan verwacht. Naast de duistere Wednesday is Enid Sinclair, de weerwolf waar Wednesday haar kamer mee deelt, een mooie tegenpool. Het kleurrijke figuur zorgt voor een balans in de wereld van Wednesday. Ongetwijfeld is het de bedoeling dat het titelpersonage de wereld door Enid wat minder zwart-wit zal zien. Iets wat in komende seizoenen misschien meer wordt ontdekt. Een tweede seizoen is nog niet bevestigd, maar met het verbreken van het record most-watched show zal dat niet lang op zich laten wachten. Dat is maar goed ook: die acht afleveringen zijn niet genoeg!

Recensie: Wednesday

Wednesday

• Verschenen (film):

1 november 2022

Speelduur: 8 afleveringen
  • Distributeur:

Netflix

Fantasy

1  2  3  4  5

Jenna Ortega (Scream 5) speelt het tienermeisje Wednesday Adams die begint op een eeuwenoude kostschool genaamd Nevermore Academy. Hier moet Wednesday haar krachten leren beheersen, een monster stoppen en een mysterie oplossen dat te maken heeft met haar ouders. Al Gough en Miles Miller (co-creators Smallville) werken samen met Burton als co-writers. De achtdelige serie gaat in op de pogingen van Wednesday om haar opkomende paranormale gaven onder de knie te krijgen.

Bekijk hier de trailer: