Recensie: Harry & Meghan RECENSIE

Recensie: Harry & Meghan

De koninklijke familie spreekt bij velen tot de verbeelding. Sommigen dromen er zelfs van om deel uit te maken van de instelling. Wie wil er nu niet naar chique feestjes en rijkelijk dineren? Maar als we eerlijk zijn, dan kan niemand zeggen hoe het leven van een prins of prinses er echt uit ziet. De nieuwe serie Harry & Meghan op Netflix geeft ons een kleine glimp van wat zij meemaakten aan het hof. Alleen is hun verhaal geen sprookje, maar eerder een nachtmerrie.

Harry en Meghan zijn toch wel het beroemdste koppel uit de koninklijke familie op dit moment. Hun vertrek vorig jaar was geen verrassing te noemen na de oorlog die ze hadden met de tabloids. Het koppel ging op zoek naar rust en stilte om de kinderen op een normale manier groot te brengen. Alhoewel Meghan de schuld kreeg dat Harry zich wilde losmaken van de familie. Dit is ook de reden waarom ze zelf hun verhaal naar voren willen brengen. Want schijn bedriegt.

Er wordt vooral tijd en aandacht besteed aan de problemen waarmee Meghan te maken kreeg: stalking, zelfmoordneigingen, intimidatie en zelfs rassenhaat. Voor veel Britten was haar gemengde afkomst nu eenmaal een moeilijk punt. Meghan veranderde na haar verloving al snel in een icoon voor minderheidsgroepen. Alleen werd het koppel te populair en was dit tevens hun ondergang. De media schreef enkel nog negatieve berichtgeving over haar verleden en familie. Meghan werd hierdoor een doorn in het oog voor het paleis. Het koppel kreeg geen steun en werd gedwongen om te vertrekken. In hun strijd voor vrijheid zien we af en toe een sneer naar de koninklijke familie. Vooral op het einde van de serie krijgt het paleis het zwaar te verduren.

Dit is alleszins het verhaal dat Harry en Meghan proberen te schetsen. We moeten er ook niet omheen draaien, de serie lijkt af en toe te gemaakt. Meghan wordt dan ook afgebeeld als de nieuwe versie van Diana. Ergens is dit ook wel logisch, gezien het koppel voor de eerste keer zelf controle heeft over wat ze aan het publiek willen tonen. Daardoor zien we vaak heel intieme momenten die je als kijker anders niet ziet. Dit maakt de serie net zo fascinerend. We krijgen een hele andere versie van de feiten voorgeschoteld. Zo verteld Meghan het echte verhaal over wat er speelde tussen haar en haar vader. Terwijl de tabloids telkens de feiten verdraaiden om geld te verdienen.

Of alles wat er verteld is ook echt waar is, laten we in het midden. Als kijker kan je enkel speculeren. We krijgen hier maar één kant van het verhaal te zien. Drama en spanning is alleszins wel gegarandeerd. Harry en Meghan hebben een heleboel opgekropte frustraties die ze maar al te graag willen delen met de rest van de wereld. Het is aanlokkelijk om te weten welke geheimen ze op tafel gooien. Dit zorgt ervoor dat je alle afleveringen in één ruk uitkijkt.

Gelukkig bestaat de serie niet enkel en alleen uit drama en problemen. Het koppel verteld op een leuke manier hoe ze elkaar echt hebben leren kennen. Daarna krijgen we ook een inkijkje in de verloving en het huwelijk. Als kerst op de taart zien we eindelijk nieuwe beelden van Archie en Lilibet. Schattiger dan dit kan het niet worden. Hieruit kan je maar één conclusie trekken, liefde overwint echt alles.

Of je nu team Meghan bent of niet, de serie is alleszins een openbaring voor velen. Het toont dat het leven aan het hof niet perfect is. De combinatie van emotionele verhalen en bitterzoete geheimen maakt dat je bovendien aan de tv gekluisterd zit. Harry & Meghan is dus ideaal voor kijkers die houden van drama met een vleugje romantiek.

Recensie: Harry & Meghan

Harry & Meghan

• Verschenen (film):