Recensie: Anatomy of a Scandal - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Anatomy of a Scandal - seizoen 1

De relatie van het Britse powerkoppel Sophie en James Whitehouse komt op losse schroeven te staan wanneer James wordt aangeklaagd voor de verkrachting van zijn medewerkster Olivia Lytton. De machtige politieke hoofdrolspeler biecht op dat hij maandenlang een affaire had met Olivia maar hij ontkent stellig dat hij haar zou verkracht hebben. De rechtszaak krijgt veel media-aandacht. Terwijl er steeds meer schandalen aan de oppervlakte komen, valt het bevoorrechte leven van Sophie langzaam maar zeker in duigen.

Anatomy of a scandal is een miniserie op Netflix. De serie telt zes afleveringen van telkens 45 minuten. Het is een limited series wat wil zeggen dat er geen vervolg komt op deze zes afleveringen. De serie vindt plaats tegen een achtergrond van statige gebouwen en gevestigde politieke gebruiken. Het verhaal speelt zich af in het hart van de Britse politiek. Dit hoor je duidelijk aan de stijve formuleringen en het accent van de personages.

De hoofdrol wordt gespeeld door Rupert Friend. Je herkent hem onder andere van zijn eerdere rol als Quinn in de serie Homeland. Rupert Friend zet een overtuigende James Whitehouse neer. Je vergeet dat hij een rol speelt. Rupert is die machtige politieke man die zijn hand niet omdraait voor het chanteren van zijn beste vriend. Je gelooft oprecht dat hij niet denkt dat hij de vrouw verkracht heeft. Zijn echtgenote Sophie wordt neergezet door actrice Sienna Miller. Ze geeft je de indruk dat er weinig persoonlijkheid schuilt achter 'de vrouw van'. Slechts enkele ogenblikken nadat ze de affaire te weten kwam, schaart ze zich al volledig achter haar man. Hoewel Sienna Miller een degelijke actrice is, slaagt ze er in Anatomy of a scandal niet in om haar personage even geloofwaardig neer te zetten als Rupert Friend of Michelle Dockery. Deze laatste geeft vorm aan openbaar aanklager Kate. Zij zet alles op alles om Olivia bij te staan maar blijkt zelf een groot geheim met zich mee te dragen.

Anatomy of a scandal speelt zich voornamelijk in het heden af, met af en toe flashbacks naar het verleden van James en Sophie. Uit dit verleden komt een tweede verhaallijn naar voor. Behalve reden geven voor de chantage door James voegt deze verhaallijn echter niets toe aan het verhaal. Ze is onvoldoende uitgewerkt en is niet meer dan een povere poging om de spanning op te bouwen. Daarnaast kwam er in sommige scènes vreemd camerawerk aan te pas. Personages vielen naar beneden of kwamen voor in herinneringen waar ze niet thuishoorden. Deze scènes werkten storend. Ze passen niet binnen dit genre van spannende, politieke thrillerserie. Ook de pogingen om grote thema's aan te kaarten, zoals consent, bleven bij pogingen.

Op het einde van Anatomy of a scandal is er een plottwist. Helaas is deze twist zo ver gezocht dat hij de serie nog ongeloofwaardiger maakt. Het is zonde dat de makers zich niet louter gefocust hebben op de verhaallijn van de minister die zich straffeloos waant.

Anatomy of a Scandal - seizoen 1

• Verschenen (film):

15 april 2022

Speelduur: 40:00
  • Distributeur:

Netflix
  • Genres:

Drama, Spanning

1  2  3  4  5

Deze serie volgt een machtige Britse politicus James Whitehouse en zijn gezin. Hun gezinsleven komt onder hevige druk te staan als aan het licht komt dat James een affaire had met zijn jongere collega Olivia Lytton.