Recensie: PS4 FIFA 19 | 5 hartjes

Recensie: PS4 FIFA 19 – EA Sports

Een nieuw jaar een nieuwe FIFA! EA Sports komt met FIFA 19 en volgens de kenners zou deze versie de beste in het rijtje moeten zijn. Veel toevoegingen, updates, uiteraard de nieuwste teams en langverwacht: de Champions League competitie! Wat is er anders, beter, is er iets gedaan met het commentaar op de vorige versie(s)? Kortom: ís FIFA 19 hét ultieme voetbalspel?

Bij het starten van het spel is in 1 klap duidelijk dat er dit jaar een enorme toevoeging is, namelijk de Champions League competitie. Was er al de nationale selectie, de Europe League en de FA cup, dit jaar heeft EA dan eindelijk de langverwachte CL-licentie binnengesleept, zodat het spel nu qua toernooien nagenoeg compleet is.

Ken je de FIFA spellen al? Dan weet je dat je diverse carrières kan doorlopen, toernooien kan spelen van de voorselectie tot en met de finale en dat je bijvoorbeeld je eigen speler kan selecteren. Dit alles is niet anders in deze uitgave van het spel. Het is nog altijd even uitgebreid en de mogelijkheden zijn eindeloos. Is er dan verder niets veranderd vraag je je af? Niets is minder waar! FIFA 19 heeft enorm veel extra functionaliteiten en upgrades. Alles om nog efficiënter, nog preciezer te spelen. Ook de timing is sterk verbeterd. Je kunt nu getimed afwerken bijvoorbeeld, wat enige oefening vergt, maar waarmee je de bal nog net even wat strakker krijgt waar je ‘m zou willen hebben. Ook het Active Touch Systeem zorgt voor nog meer controle in het aannemen en passen van de bal. EA zet sterk in op meer controle, preciezere timing en sterkere gameplay. Dit alles maakt het er niet gemakkelijker op maar geeft de FIFA-fan wel een mooie uitdaging.

Ook de 50/50 duels vormen een mooie aanvulling waarbij duidelijk is dat je naast je tegenstander ook steeds meer interactie krijgt van de rest van je team en in de Ultimate Team modus speel je – de naam zegt het al – met je eigen ultieme team. Stel je eigen selectie samen en speel online tegen je vrienden. Het spel leent zich sowieso perfect voor online gamen. Wat is er leuker dan om als je eigen voerbalheld op het PlayStationveld te staan en je vrienden of vriendinnen in te maken.

Het leukste zijn echter de extra modussen. Survivalmode bijvoorbeeld, waarbij na iedere goal een speler uit je team van het veld moet. Of ‘First to’ waarbij de eerste die bijvoorbeeld 11 doelpunten haalt de winnaar is. En dan is er nog de No Rules modus, waarin je volledig los kunt gaan. En toegegeven, da’s soms best lekker!

Zijn er dan geen nadelen aan FIFA 19? Jawel, maar dat zijn geen nadelen die niet al bekend zijn van eerdere edities. De laadtijd bijvoorbeeld, blijft irritant lang… ‘Ik laat voor we beginnen nog even de hond uit hoor!’ en er zijn veel trainingen. Even snel een wedstrijdje spelen zit er helaas niet in, maar ik denk dat als je zo’n grote fan bent dat je naast de vorige edities ook weer deze editie aanschaft, je ook niet zit te wachten op 1 snel wedstrijdje. Is FIFA 19 de ultieme voetbalgame? Is het de beste uit de reeks? Ik denk van wel. Niet als je zomaar voor de lol af en toe een voetbalwedstrijd wilt spelen, dan kun je het prima met 1 van de vorige edities af, maar wil je het nieuwste, het beste, het meest uitgebreide en meest uitgekiende voetbalspel out there? Dan is deze inderdaad het summum onder de voetbalgames. Scoren maar!

Recensie: PS4 FIFA 19 – EA Sports