Recensie: Trials Rising | 5 hartjes

Recensie: Trials Rising - 5 hartjes

Voor iedereen die er altijd van droomde om met een motor te rijden maar dit niet durft, is er nu Trials Rising! De nieuwe game van Ubisoft draait om motoren, racen en vooral enorme ontploffingen. Zet je dus schrap voor een wedstrijd vol uitdagingen met bizarre wendingen en heel veel crashes!

Trials Rising is een racegame waarin het de bedoeling is om met je motor op enkele vreemde circuits te rijden en als eerste de eindstreep te halen. Het lijkt op het eerste gezicht een gewone, saaie racegame. Iets wat je simpelweg als app kunt downloaden op je telefoon en pakweg een aantal uren later al beu bent. Toch is dit verre van waar! Een detail waarin de game verschilt van elke andere racegame is het idee van ‘evenwicht’. Om de eindstreep te halen moet je de controls perfect balanceren en wanneer je net iets te hard uitwijkt, kan je een crash verwachten. De grote uitdaging van de game zit hem dus in je vaardigheden om snel te kunnen reageren en het gebruik van de juiste bewegingen.

Trials Rising zou dan, naast een racegame, ook een soort van puzzelgame genoemd kunnen worden. De belangrijkste skill die je moet hebben is gevoel voor balans, zwaartekracht en stabiliteit! Dit lijkt makkelijk maar het is toch een kunst die wat tijd inneemt. Daarbij wordt er soms een draai gegeven aan de zwaartekracht. Plots word je gekatapulteerd in een soeplepel en weer een andere keer val je meters naar beneden zonder probleem. Dit maakt dat de game niet alleen uniek is, maar daarnaast ook mega grappig. Het is dus één van die games die op het eerste gezicht niet interessant lijkt maar je uiteindelijk toch nog om 2 uur ’s nachts tegen jezelf zegt: ‘nog één rondje en dan stop ik ermee’. Alhoewel we allemaal weten dat na deze ronde je hoogstwaarschijnlijk toch nog eentje meer speelt.

De game draait vooral rond het verzamelen van contracten en sponsors. Om de contracten te voltooien moet je een bepaald doel halen per wedstrijd die je speelt. Dit kan gaan van een wedstrijd uit te spelen zonder een fout te hebben gemaakt tot minstens de tweede positie hebben gehaald. Op het vlak van moeilijkheidsgraad lijkt het spel op het eerste gezicht gemakkelijk. Maar laat je niet vangen, want hier en daar zit er wel eens een moeilijker level in waarbij je meerdere keren moet proberen om een contract te halen. De game haalt dan ook soms het bloed onder je nagels vandaan en zorgt ervoor dat je de controller tegen de muur wil gooien. Maar dit maakt dat het spel wel uitdagend blijft. Het is ook niet mogelijk om verder te spelen als er een level onvoltooid blijft waardoor je toch enkele uurtjes zoet bent. Wie daarbij het gevoel heeft dat het niet lukt, kan naar een oefenmodus gaan waarbij je bepaalde trucjes leert om de eindstreep te halen.

Daarnaast heeft Trials Rising een leuk extraatje om online te kunnen spelen. Als je genoeg geoefend hebt op eigen terrein kan je anderen gaan uitdagen. Een voordeel bij het spelen met meerdere spelers is dat je geen last hebt van in de weg rijdende tegenstanders. Ze worden min of meer doorzichtig afgebeeld waardoor je wel ziet waar ze zijn, maar je niet verward raakt met welk figuur je nu eigenlijk speelt en welk figuur de tegenstander is. Ubisoft let dus duidelijk op ergerlijke elementen en haalt deze weg, wat de game een stuk zaliger maakt dan vele andere racegames.

Eén van de betere aspecten in Trials Rising is de vormgeving van de wereld rondom. Je kunt de game spijtig genoeg alleen maar spelen in een perspectief dat zelden afwisselt. Daarom is het leuk om te kunnen genieten van een veranderende achtergrond. Het ene moment ben je dus aan het rijden in een post-apocalyptische wereld met ufo’s en het andere moment kom je terecht in een enorme pot vol tomatensaus. De levels nemen dan ook een bizarre wending waarbij je vaak ligt te schaterlachen. De omgeving zelf zorgt daarbij voor een constante uitdaging. Zo kan het dat je over wiebelende containers moet rijden, kapotte werfonderdelen en plots verschijnende skeletten. Kijk dus goed uit je doppen! Gelukkig werkt de game met checkpoints. Wanneer je dus crasht of valt hoef je niet de volledige ronde opnieuw te spelen maar begin je gewoon terug vanaf waar je gevallen bent. Op vallen staat geen limiet maar kost je wel vijf seconden extra in de race.

Een ander leuk aspect waar Ubisoft op inspeelt is het aankleden van onder andere je motor en je figuur. Per contract dat je voltooid krijg je een schatkist met stickers en kledij om al het mogelijke te personaliseren. Zo kan je jezelf veranderen in King Kong, een cowboy of een samoerai. Via wedstrijden kan je ook geld verdienen om betere motoren te kopen die van pas komen tijdens moeilijkere ronden. Deze motoren kun je dan weer versieren met leuke stickers of een betere carrosserie.

Wat wel een gemiste kans is, is het toekennen van extra punten voor bepaalde trucjes. Zo leveren salto’s je bijvoorbeeld niets op om je level omhoog te krikken. Er zijn wel contracten die een bepaald aantal van deze trucjes eisen maar daar blijft het dan ook bij. Daarbij is er niet echt een verhaallijn in de game, maar niet dat dit een meerwaarde gegeven zou hebben. Op het vlak van glitches is er niets op te merken, maar het kan wel eens gebeuren dat je met het wiel van je motor ergens achter blijft haken. Dit is niet alleen ergerlijk maar wordt gezien als een fout en kost je dus extra tijd in de race.

Trials Rising is met andere woorden een leuke game om tussendoor of onderweg te spelen. Het is niet zomaar een racegame maar geeft je interessante parcours, veel uitdagingen en een nieuwe vorm van racen. Dit maakt dat de game niet alleen aangenaam is om te spelen maar ook vrij verslavend. Er zijn vrijwel geen nadelen aan de game, buiten kleine details die er niet echt toedoen. Wie dus houdt van een alternatief potje racen met vrienden of familie is op de juiste plaats bij Trials Rising!

Recensie: Trials Rising - 5 hartjes