Recensie: Ghost Recon Breakpoint | 5 hartjes

Nog een maandje wachten en dan komt de nieuwe game van Ubisoft, Ghost Recon Breakpoint, uit! Maar wat weten we nu zoal voor de releasedatum? De bèta-versie ziet er al veelbelovend uit!

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om een bèta-versie. Dit betekent dat dit een voorproefje is voor de game die uitkomt op 4 oktober. Dit is niet helemaal representatief en het is dus doodnormaal dat er nog mankementen in zitten.

De intro van de Ghost Recon Breakpoint-bèta begint met een enorm mooie inleiding. De game toont de wereld van de Aurora-archipel. Een paradijselijk eiland, dat wordt gezien als de ideale samenleving, ontworpen door Jace Skell en zijn bedrijf ‘Skell Tech’. Iedereen zou er van dromen om op zo'n revolutionair eiland te worden gedropt. Alleen is niets wat het lijkt. Je speelt als de leider van een legerteam, genaamd de ‘Ghosts’, dat de USS Seay gaat zoeken. Dit is een schip dat gezonken is nabij Aurora en er kan geen contact meer worden gemaakt met het eiland sinds de verdwijning van de boot. De CIA zet jou in als leider van ‘Operatie Greenstone’ om te kijken wat er aan de hand is.

Aurora blijkt uiteindelijk toch niet wat het hoort te zijn. Bij de benadering van het eiland word je helikopterteam onderuit gehaald door mysterieuze apparaten die lijken op een zwerm vogels. Met een enorme crash en een ravage als gevolg. Jij en jouw team worden duidelijk niet geduld. Na onderzoek blijkt dat een deel van het leger van Ghosts is overgelopen naar de slechte kant. Inclusief kennissen van je zoals kolonel Walker. Hij traint nu als een onverwachte vijand een team van gemene misdadigers, de Wolves genaamd, die koste wat het kost de macht over het eiland willen hebben. En daarbij mag dus niemand, maar dan ook niemand het eiland toetreden of verlaten. Wie toch probeert weg te varen eindigt op de bodem van de oceaan.

Het voorproefje smaakt duidelijk naar meer. Het verhaal dat hier wordt weergegeven is alleen nog maar de intro. Veel vragen blijven onopgelost en dit zorgt ervoor dat je hunkert naar antwoorden. Waarom mag niemand het eiland betreden? Wat is er gebeurd met Jace Skell? Waarom is iedereen tegen je gekeerd? Hopelijk gaat het verhaal verder op 4 oktober wanneer de game uitkomt. Ghost Recon Breakpoint is eigenlijk een deel van een serie maar het verhaal is makkelijk te volgen zonder de vorige games gespeeld te hebben.

De bèta-versie draait vooral rond survival en het uitschakelen van ex-Ghosts/Wolves. Deze lijken op het eerste zicht banale figuren. Zij staan op open plekken die in het rood aangeduid zijn op de kaart. Je kan dus beslissen om er volledig langs te lopen en bent niet verplicht om ze aan te vallen. Alhoewel het wel je level opkrikt. Wat maakt hen dan wel speciaal? Zij zitten op technologisch vlak ver en hebben bijvoorbeeld drones of gespecialiseerde helikopters om je op te sporen. De Wolves hebben dus overal ogen en oren. Je voelt je constant opgejaagd wild en moet zo goed mogelijk proberen te overleven. Want elk moment kan je gespot worden en is de enige oplossing verbergen en hopen dat je vijanden ophouden met zoeken. De Wolves zijn dus lekker uitdagend en houden je non-stop bezig. Je hebt ook niet het gevoel dat je constant doelloos heen en weer moet lopen voor een nieuwe missie want je kan elk moment worden aangevallen.

Als speler heb je ook enkele voordelen tegenover je vijanden. Zo bezit je een drone die je zelf kan besturen om vijandelijke kampen te verkennen. Dit is een interessante, vernieuwende manier van spelen, omdat je een beter overzicht krijgt van je vijanden en hun posities. Daarnaast is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk wapens en uitrusting verzameld om in leven te blijven op het eiland. Hoe beter je uitrusting, hoe beter je beschermd bent tegen de Wolves. Wapens kunnen daarbij altijd worden aangepast en verbeterd. Extra vaardigheden kunnen worden verkregen door techniekpunten waaronder een snellere herlaadtijd en het genezen van medesoldaten. Je bent dus wel even zoet met je karakter aan te passen en te verbeteren om de perfecte vechtmachine te worden.

Omdat Ghost Recon Breakpoint gedeeltelijk een survival game is, speelt de wereld zelf ook een enorme rol in de game. Je krijgt een enorm eiland tot je beschikking en bent wel enkele uurtjes bezig om alles te ontdekken. De omgeving lijkt op het eerste gezicht gewoon een jungle, maar er zit meer verborgen op het eiland dan je denkt. Soms vind je zeldzame plaatsen zoals grotten maar ook overblijfselen van wat het mooie Aurora ooit geweest moest zijn. Alleen had het nog net dat ietsje meer mogen zijn. Een echte post-apocalyptische wereld had dan ook veel logischer geweest. De wereld die Ubisoft ontworpen heeft in Far Cry New Dawn kent bijvoorbeeld veel meer inhoud en is meer toepasselijk op het thema van een verloren en vernietigde ‘ideale’ wereld. Een lichtelijke teleurstelling dus.

Wat de game wel nog leuker maakt, is dat je met vier spelers tegelijkertijd in dezelfde game het eiland kan ontdekken. Je kan dus spelen in singleplayer maar ook in multiplayer.

Omdat Ghost Recon Breakpoint een bèta-versie is, is het logisch dat er nog wat problemen opduiken tijdens het gamen. Als je bijvoorbeeld met je auto ergens tegenaan rijdt kan het zijn dat die plots vast komt te zitten tegen een rotswand. Of dat het voertuig ineens verdwijnt. Hopelijk zal dit tegen oktober verholpen zijn. Voertuigen zijn wel het belangrijkste onderdeel in de game en komen enorm van pas. Het eiland is nu eenmaal te groot om te voet te ontdekken. Boten, motors, auto’s en helikopters staan tot je beschikking. Maar pas wel op want deze kunnen beschadigd raken en dan kan je er niets meer mee.

De Ghost Recon Breakpoint-Bèta geeft nog niet heel veel prijs van het verhaal maar toont wel al een heel mooi voorproefje voor oktober. De game klinkt veelbelovend en is een aanrader alleen al om de rest van het verhaal te willen weten. Want wie wil er nu niet weten wat er uiteindelijk met de Aurora-archipel is gebeurd?