Recensie: The Legend of Zelda: Link's Awakening | 5 hartjes

Twee jaar geleden kwam de Nintendo Switch uit met een gloednieuwe game: The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Een game die zo fantastisch was dat hij vandaag de dag nog even populair is. Nu komt Nintendo met een nieuwer, kleiner zusje van de Switch: de Nintendo Switch Lite. Een nieuwe The Legend of Zelda game kon dan ook niet uitblijven. Nintendo brengt nog eens een oude klassieker boven van de zolder: The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Een prachtig, nostalgisch spel dat een enorm mooie remake kreeg.

Iedereen kent de typische The Legend of Zelda games waarin Link, de hoofdrolspeler, in de meeste gevallen prinses Zelda van Hyrule moet redden van hun grootste vijand Ganon. Samen vormen zij de Triforce van moed, kracht en wijsheid. De franchise bestaat al sinds 1986 en kent nu iets van een 20-tal games en verschillende remakes. The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een game die origineel werd uitgegeven in 1993 voor de Game Boy en de Game Boy Color. De nieuwe versie is dus een remake voor de Nintendo Switch en de Nintendo Switch Lite.

Deze keer strandt Link met zijn boot op het eiland Koholint na een zware storm. Hij wordt gevonden en opgevangen door een meisje genaamd Marin. Maar wat blijkt, iedereen die voet zet op het eiland kan nooit meer naar huis keren. Link is dus genoodzaakt om een oplossing te vinden. Dit kan alleen door de Windvis te laten ontwaken die verstopt zit in een ei bovenop een vulkaan. Als Link 8 muziekinstrumenten in verschillende kerkers weet te vinden, dan zal de Windvis wakker worden. Link’s Awakening is dus niet echt een typische The Legend of Zelda game want we zien noch Ganon, noch Hyrule maar de game vertelt een apart verhaal over Link.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is vooral een avonturengame met verschillende kleine puzzels. Verwacht van de remake dus niet hetzelfde als The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Link’s Awakening is geen open wereldgame en je gaat de monsters ook niet te lijf met een variatie aan wapens. Link heeft alleen zijn klassieke zwaard en schild. De gameplay is dus makkelijk en verwijst naar de oude versie van de game. Maakt dit het spel dan saai en repetitief? Nee, want Link’s Awakening draait hier eigenlijk niet om, maar om de puzzels. De moeilijkheidsgraad van de puzzels is wel uitdagender dan in Breath of the Wild. Bepaalde acties moeten in een specifieke volgorde worden uitgevoerd vooraleer je verder kan spelen. Dit betekent dat je dus niet verder kan spelen zonder een puzzel op te lossen of een bepaald voorwerp te verkrijgen. Dit is nog de typische manier van gamen uit de jaren 90 die behouden blijft. Dit maakt dat Link’s Awakening authentiek is en trouw blijft aan zijn voorganger.

Naast de puzzels heeft de game ook verschillende boss battles. Deze zijn niet zo uitdagend maar blijven wel een leuke afwisseling. Elke kerker heeft zijn eigen monster dat je moet verslaan om het muziekinstrument te krijgen. De ene keer is dit een vreemde worm en de andere keer weer een gekke clown. Telkens moet je een andere strategie gebruiken, wat op zich al een leuke puzzel is.

Link’s Awakening komt daarbij met een eigen bouwmodus voor de spelers die dol zijn op de kerkers. Een beetje zoals het gekende Super Mario Maker. Maar dit is wel een vrij teleurstellende toevoeging. De kerkers in de bouwmodus zijn eigenlijk de kerkers die je uitgespeeld hebt in de game. Je kan dus niet echt zelf een kerker ontwerpen en de boss battles blijven ook hetzelfde.

Je bent ook niet verplicht om direct alle puzzels op te lossen. In de stad van Koholint kan je vissen voor rupees of in de speelhal enkele prijzen winnen. Met rupees kan je daarbij enkele voordelen kopen in de lokale winkel zoals extra schilden of hartjes. Maar zelfs met al deze extra’s is Link’s Awakening wel vrij snel uitgespeeld. Breath of the Wild leek een oneindig lang spel tegenover deze remake.

De vormgeving van Link’s Awakening is wel het mooiste aan de hele game. Natuurlijk ziet het spel er stukken beter uit dan op een Game Boy uit 1993, maar dit is nog zacht uitgedrukt. Link wordt voorgesteld als een schattig figuurtje dat perfect past in de omgeving. Alles in de game is mooi omgezet van een 2D naar een 3D beeld. De kleuren zijn mooi helder, de details zoals kippen en vossen zijn extreem uitgewerkt en de klassieke muziek past nog steeds perfect. Oude deuntjes keren dan ook terug en geven je echt het typische Game Boy gevoel. Link’s Awakening blijft dus een nostalgische klassieker die wel een prachtige remake verdiende.

De karakters van de oude versie keren ook terug. Zij helpen je op weg om de puzzels op te lossen wanneer je weer even vast zit. Zo begeleid een wijze uil je tijdens het hele avontuur en stuurt je in de juiste richting. In de dialogen met Link zitten vaak verborgen hints. Wie goed rond kijkt, herkent ook enkele personages van de typische Mario-games van Nintendo. Zoals Goombas en Yoshi. In de game zitten dan ook enkele easter eggs.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is dus een leuke puzzelgame waar je wel enkele uurtjes zoet mee gaat zijn (maar verwacht niet hetzelfde als Breath of the Wild). Het spel heeft een makkelijke gameplay maar dit maakt het zeker niet saai. Integendeel, Nintendo mag zeker meer van deze oudere games terug brengen voor de Nintendo Switch. De games van deze serie blijven dan ook aanraders voor oude fans maar ook voor nieuwe fans die pas verliefd werden op de franchise door Breath of the Wild. Het is dus nooit te laat om nu pas aan de serie te beginnen!

Voor de trouwe fans van de serie keert Nintendo binnenkort terug met een nieuwe The Legend of Zelda game. Op E3 2019 werd al vrijgegeven dat Nintendo momenteel werkt aan een The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2. Deze zal niet meer voor dit jaar zijn maar hopelijk voor 2020. Toch kan Link’s Awakening de pijn van het wachten nog wat verzachten.