Recensie: Borderlands 3 | 4 hartjes

Recensie: Borderlands 3 | 4 hartjes

Na lang wachten worden de trouwe fans van de Borderlands-serie beloond met een nieuw vervolg van 2K Games: Borderlands 3. Maak je dus klaar om de zoektocht naar The Vault verder te zetten en enorm veel loot te verzamelen!

Net zoals in de vorige games, Borderlands/Borderlands: Game of The Year Edition, Borderlands 2 en Borderlands: The Pre-Sequel, draait het verhaal rond ‘The Vault’. Dit is een kluis die de vinder eeuwig rijk maakt. Je speelt als een Vault Hunter op zoek naar deze onbekende schat. Want wie wil er niet zoveel rijkdom? Maar je bent natuurlijk niet de enige die zijn zinnen op deze kluis heeft gezet. Er zijn veel vijanden op je pad die de zoektocht niet makkelijk zullen maken!

Borderlands 3 begint terug op het eiland Pandora. De verhaallijn van de nieuwe game focust zich deze keer op de cult van de ‘Children of the Vault’. Deze cult wordt geleid door de Calypso-tweeling Tyreen en Troy. Aan jou de taak om deze vreemde groep te onderzoeken en te vermoorden. Het is toch wel aangeraden om de vorige Borderland games te spelen voordat je aan Borderlands 3 begint. Anders is de verhaallijn vrij ingewikkeld en moeilijk te volgen. De games en de verhaallijn volgen elkaar dan ook op.

Er zijn 4 nieuwe personages oftewel Vault Hunters: Amara the Siren , FL4K de Beastmaster, Moze the Gunner en Zane the Operative. Zoals in de voorbije games heeft elk personage zijn eigen voordelen. Moze laat bijvoorbeeld graag dingen ontploffen terwijl Amara eerder met haar krachtige vuisten werkt. Maar een persoonlijke favoriet is toch wel FL4K die altijd een dier bij zijn zijde heeft om het vuile werk op te knappen. Het enige verschil tegenover de vorige games is dat alle Vault Hunters een ‘Skill Tree’ hebben. Je kan dus verschillende extra’s verkrijgen om je personage te verbeteren naar je eigen zin. Je bent dus niet meer gebonden aan één voordeel per karakter maar je kan meerdere skills vrijspelen. Een leuke vooruitgang in de serie! Naast de nieuwe hoofdpersonages keren ook veel oudere karakters terug. Iedereen kent bijvoorbeeld nog steeds de schattige robot CL4P-TP (claptrap) of Lilith, die je als Vault Hunter kon spelen in de eerste Borderlands. Borderlands 3 haalt dus alle oude personages terug maar voegt ook veel nieuwe karakters toe wat de game interessant en verfrissend houdt. Een vleugje nostalgie gemixt met een nieuwe verhaallijn!

Net zoals in de vorige games blijft Borderlands een unieke, cartoonachtige stijl hebben om in te spelen. Borderlands zou natuurlijk Borderlands niet zijn zonder zijn typische vormgeving. Alleen daarvoor is de game al de moeite waard om eens gespeeld te hebben. Daarbij speel je in de derde game niet alleen op het woestijnachtige Pandora maar ook in andere werelden. De omgeving is deze keer ook stukken groter. Je hoeft dus niet meer non-stop te wisselen van gebied (met laadschermen) zoals in de eerste Borderlands. Iets wat extreem ergerlijk was.

Wat dan wel weer spijtig is, is dat de kaart van Borderlands 3 niet aangepast is. In de game zie je nog steeds een mini mapje verschijnen tijdens het spelen waarop je doel is weergegeven. Alleen is dit veel te klein en moeilijk om te volgen. Je loopt vaak verkeerd en moet de kaart apart opendoen in een groot scherm om je route uit te stippelen. Dit kost onnodig veel tijd tijdens het gamen.

Omdat de wereld nu ook veel groter is, is het handiger om een goed voertuig te hebben. Je kunt in Borderlands 3 eindelijk auto’s stelen van vijanden en oproepen via apparaten. Zo hoef je niet heel de tijd aan een langzaam tempo rond te wandelen. Je kan met deze wagens ook schieten en vijanden omverrijden. Een makkelijk vervoer dus om je op de planeet te verplaatsen. Het bizarre aan deze voertuigen is wel de besturing ervan. Ook dit kost weer veel moeite waardoor je eerder geneigd bent om sommige, kleinere missies toch te voet te doen.

Het belangrijkste onderdeel zijn de vuurwapens en andere loot in Borderlands. Eerder dit jaar werd vrijgegeven dat de nieuwe game 1 biljoen wapens zou bevatten. Dit is misschien lichtelijk overdreven maar er is wel een enorme variatie. Elk wapen heeft steeds een ander post-apocalyptisch uiterlijk en betere voordelen. Zo heb je nu wapens die zelf schilden bevatten om kogels af te weren. Het is aan jou als Vault Hunter om de beste wapens eruit te pikken! Alleen is het in de derde game wel moeilijker om aan munitie te komen. In de eerste Borderlands stonden er veel meer verkoopautomaten met de juiste munitie voor elk wapen. Nu zit je vaker en langer zonder de juiste materialen en ga je dus ook veel sneller dood. Of dit een nadeel is, hangt er een beetje van af of je van uitdaging houdt. Want Borderlands 3 is daardoor wel uitdagender dan de eerste Borderlands.

De variatie in vijanden is tegenover de eerdere games ook sterk verbeterd. De cult op zich alleen al kent uitdagende tegenspelers. Daarbij keren oude vijanden terug zoals de skags met gif of elektriciteit om je het leven zuur te maken. Wie toch bang is dat er weinig variatie is, hoeft niet te vrezen. In oktober komt 2K Games met een gratis DLC: Bloody Harvest. Zo zal de wereld van Borderlands 3 gehuld worden in een grimmige sfeer met toepasselijke vijanden!

Het beste aan Borderlands blijft wel de multiplayer modus. Het is leuk dat je met twee personen op dezelfde console kan spelen via split-screen. Weinig gameontwikkelaars laten dit nog toe. Meestal heb je twee versies en twee consoles nodig om multiplayer te kunnen spelen. Daarbij ben je altijd verplicht om dan online te spelen met de nodige onlineabonnementen. Hiervoor zijn we 2K games erg dankbaar want Borderlands 3 in multiplayer is enorm handig. Naast deze optie kan je natuurlijk nog steeds online spelen met 2-4 spelers.

2K Games heeft dus weer een geslaagd vervolg gebracht in de Borderlands-serie! Alleen konden bepaalde opties wel beter ontwikkeld zijn in de nieuwe game. Zoals de kaart en de besturing van de wagens. Maar laat dit je plezier zeker niet bederven. Borderlands 3 is een enorm grappige game in een unieke stijl.

Recensie: Borderlands 3 | 4 hartjes