Recensie: Best Friend Forever | 4 hartjes

Soms droom je dat je prins of prinses niet op het witte paard komt, maar met een lieve hond aan zijn of haar zijde. Alleen is het niet altijd gemakkelijk om deze prins of prinses tegen het lijf te lopen. Tegenwoordig zijn er veel datingapps die je kunnen matchen op basis van je karaktereigenschappen, maar waarom zou er geen datingapp kunnen zijn exclusief voor grote dierenvrienden? Best Friend Forever, een game van Alliance, maakt het idee van een datingapp voor mensen met honden realiteit! Doorheen de game ga je samen met je hond op pad om nieuwe mensen te leren kennen en romantische dates te vinden!

Best Friend Forever begint op een bus op met als eindbestemming je nieuwe thuis: Rainbow Bay. Tijdens de busrit hoor je op de radio twee mannen praten over een datingapp voor hondeneigenaars. Je besluit deze app, Woofr, te downloaden. Om te kunnen daten vraagt de app je enkele vragen over jezelf. Deze vragen bepalen het karakter dat je later in het verhaal zal spelen. Maar het resultaat is nogal beperkt. Na de quiz zijn er weinig opties om te personaliseren. Je bent met andere woorden verplicht een zeer vreemd personage met een bizarre haarkleur te nemen. Het karakter past dus niet echt altijd bij de antwoorden die je geeft. Maar voordat je echt kan gaan daten, heb je natuurlijk een hond nodig. De volgende dag kom je terecht in het dierenasiel, een zeer populaire plaats in Rainbow Bay, en krijg je als speler de keuze uit drie schattige hondjes. Vanaf dan begint je avontuur en het zoeken naar de perfecte date!

Woofr zal je een lijstje geven van mogelijke kandidaten om te daten. Alleen is ook hier weer niet de mogelijkheid om te personaliseren. Je kan helemaal niet kiezen op welk geslacht je valt. Tijdens het spelen ben je dus minstens een keer verplicht om iemand mee uit te nemen van het geslacht dat je eigenlijk niet zo leuk vindt. Maar je krijgt er wel een grappige anekdote voor in de plaats. De game uit zich dan ook vooral op een verhalende manier. Je gaat constant gesprekken aan en leert steeds meer en meer nieuwe, vreemde personages kennen. Het leuk aan de game is ook dat je zelf antwoorden kan kiezen en dus zo het verhaal grotendeels bepaald.

Verwacht van Best Friend Forever zeker geen echte dierenverzorgingsgame zoals Nintendogs. De game heeft misschien een uitstraling als een spelletje voor kinderen maar dat is het helemaal niet. Het merendeel van het spel draait rond de gesprekken met andere karakters en het daten. Af en toe moet je wel tijdens het gesprek je hond straffen of poep opruimen. Wees dus steeds aandachtig op wat je pup uitvoert. Want dit kan je minpunten kosten tijdens het gesprek. Een deel van de game gaat wel over het verzorgen van je hond, maar blijft zeer beperkt. Elke avond moet je als speler drie activiteiten kiezen. Dit wil zeggen dat je zijn of haar tanden kunt poetsen, stoeien met wat speelgoed of simpelweg drinken kunt voorschotelen. Maar dit houdt enkel in dat je een beetje over en weer beweegt met de knoppen van je Joy-Cons. Dit zijn dus geen uitgebreide acties die je kan uitvoeren. Daarnaast moet je elke ochtend een lijst van activiteiten kiezen die het karakter van je hond bepalen. Je kan je hond naar de hondenoppas sturen of ervoor kiezen om letterlijk heel de dag niks te doen. Maar ook hier kan je deze activiteiten niet echt uitproberen. Ze helpen gewoon een band tussen jou en je hond op te bouwen.

Wat kan je dan wel doen met je hond? Na een drukke dag ga je als speler de stad verkennen. Op een kaart worden verschillende acties aangeduid die je kan uitvoeren. Elke activiteit kost een bepaald level aan energie. Je kan met andere woorden niet alle activiteiten doen. Het is dus belangrijk om te kiezen voor de actie die het meest kan opleveren of leuk lijkt. Zo kan je 'per ongeluk' iemand van je dating app tegen het lijf lopen. Hierna volgt dan een gesprek dat mogelijk kan leiden tot een date. Je kunt bijvoorbeeld op date met Felix, een jongeman die in een bibliotheek werkt. Tijdens de date blijkt dat er boeken verdwijnen onder de boekenkasten maar van de dader is geen spoor. Samen speel je detective met hem om uit te vissen wie dit gedaan heeft. Deze verhaallijnen zijn dus echt interessant en zorgen ervoor dat je blijft verder spelen. Maar dit is niet het enige dat je kan doen met je energie. Je kan er ook voor kiezen om 'pawsonal time' te hebben met je hond. Dit zal dan weer helpen om bepaalde karaktereigenschappen te verbeteren. Dit gedeelte is dus het belangrijkste in heel het spel, want je kiest zelf met wie je om gaat en hoe het verhaal zich verder ontwikkeld. Maar, zoals eerder gezegd, heb je soms energie over en moet je gesprekken aangaan met personages die je eigenlijk niet zo leuk vindt. Op zich is dit niet erg, want dan ontdek je weer nieuwe verhaallijnen die je uiteindelijk wél verrassen. Wanneer je energie op is, begint er een nieuwe dag. Dan moet je weer je hond verzorgen en een nieuwe planning opstellen. Het probleem is wel dat de game na een tijdje repetitief wordt. De verzorging is zo saai dat je dit onderdeel zo snel mogelijk wilt overslaan om weer te kunnen gaan daten. Alleen het laatste gedeelte is dus hetgeen wat ervoor zorgt dat je doorgaat met spelen.

Best Friend Forever is een fantastische game voor mensen die willen genieten van een leuk verhaal over honden en de liefde. De verhaallijnen zijn uitgebreid en grappig en zorgen ervoor dat je steeds meer en meer op pad wilt gaan. Maar verwacht zeker geen game waarin je hond zelf een grote rol speelt. De verzorging betekent inhoudelijk niet veel en is eigenlijk een beetje overbodig. Je bent als baasje af en toe verantwoordelijk voor je dier maar alles draait eigenlijk rond het daten van interessante karakters. Dit maakt de game echter niet minder leuk! Zo vormen zich diepgaande relaties tussen figuren en kom je meer en meer te weten over het leven in Rainbow Bay.