Recensie: De Sims 4: Journey to Batuu | 4 hartjes

Electronic Arts is na zes jaar nog steeds volop bezig met het creëren van extra content voor elke simliefhebber. Maar er zijn nu al zoveel uitbreidingen dat het bedrijf met steeds creatievere ideeën moet komen. Ditmaal heeft Electronic Arts een heel andere weg ingeslagen. Toen het icoon van de nieuwe uitbreiding gelekt werd, sloeg de fantasie van elke simmer op hol. De ene vond het lijken op een ski-resort, de ander hoopte dan weer op een paardenstal. Uiteindelijk werd het nieuwe pakket geïnspireerd door Star Wars. Totaal onverwacht voor velen, maar daarom niet minder leuk!

In het nieuwe pakket speelt alles zich af op 1 plaats: Batuu. Een planeet die in Star Wars bekend is geworden door de Cantina. Maar hoe kom je als speler in Batuu? Electronic Arts heeft er deze keer geen aparte wereld van gemaakt zoals bij Windenburg of Brindleton Bay. Je kan alleen op vakantie gaan naar de rand van de Melkweg via je telefoon. Iedereen kent deze manier van spelen wel van De Sims 4: In de Natuur. Je kan vanaf nu dus met het nieuwe pakket een uitstapje boeken naar een heel leuke, aparte wereld die zich afspeelt in de sfeer van Star Wars. De nieuwe planeet bestaat uit drie delen: het Verzet, de First Order en de lokale stad. Het Verzet bevindt zich in het westen en ligt verscholen in de bossen. De First Order kan je dan weer vinden in het oosten. Hier lopen ook de bekende Stormtroopers rond. In de lokale stad bevindt zich op zijn beurt de Cantina en de Millennium Falcon.

Als speler kan je kiezen uit drie verhaallijnen. Enerzijds kun je dus bij het Verzet gaan en Rey ontmoeten of kiezen voor de kant van Kylo Ren. Maar er is ook de mogelijkheid om een schurk te zijn. Wanneer je kiest voor deze optie, kan je geld aftroggelen en onderhandelen. Als je het maximale level weet te behalen, komt ook de Millennium Falcon ter beschikking. Met dit vaartuig kan je avonturen beleven in de ruimte en zelfs zeer speciale voorwerpen mee naar huis nemen.

Wat gebeurt er dan als je kiest voor Rey of Kylo Ren? De lokale sims zullen je proberen op te nemen in hun kamp. Ze geven je onder andere opdrachten om te bespioneren bij de vijand. Hoe beter je deze opdrachten uitvoert, hoe meer vertrouwen je wint. Zo kan je als speler je level opkrikken en nieuwe functies vrijspelen. Eigenlijk heeft Journey to Batuu dus meer te bieden dan op het eerste gezicht lijkt. Er is vrij veel te doen en de leiders zullen je steeds nieuwe, uitdagende opdrachten geven. Zo blijf je als speler bezig en krijg je echt een doel in de Sims. Het is ook fijn dat je zelf kan kiezen welk kamp het beste bij je past. Wil je liever de slechterik uithangen of deel uitmaken van de goede kant? Op zich is dit dus een leuke manier van spelen, maar je springt heel de tijd tussen laadschermen. Je voert met andere woorden snel een opdracht uit en keert terug naar het kamp, maar in de tussentijd heb je wel al veel tijd verspild aan wachten. Dit maakt dat de uitbreiding nogal langzaam en niet gebruiksvriendelijk is. Gelukkig kun je met de nodige cheats wel direct je level opkrikken zonder al te veel moeite. Wil je dus snel aan de top geraken, dan is dit de juiste manier. Maar zo mis je wel heel de verhaallijn natuurlijk.

Hoe zit het dan met de vormgeving van Journey to Batuu? De planeet op zich is zeer gedetailleerd ontwikkeld voor een uitbreiding van de Sims. Alles lijkt rechtsreeks uit de films te komen. Een echte Star Wars fan kan dus volop genieten van de gecreëerde sfeer. Bijna elk gebouw is interactief en de lokale bevolking past volledig in het thema. Wat maakt Batuu nu eigenlijk uniek? Het kapitaal van je Sims geldt niet in de nieuwe wereld. In Batuu kun je door missies te voltooien kapitaal of 'credits' verdienen. Dit kun je onder andere gebruiken in Dok Ondar's Antiquiteitenhol om leuke Star Wars producten te kopen. Spijtig genoeg kan je niet de klassieke motherlode gebruiken als cheat, maar de makers hebben een nieuwe gemaakt speciaal voor deze uitbreiding.

Als laatste is ook de decoratie in de nieuwe uitbreiding natuurlijk belangrijk. Het is als speler leuk om heel je huis volgens het thema van de films in te richten. Voor Journey to Batuu was er al content die in relatie stond met Star Wars. Zo kon je je sim verkleden als Yoda of prinses Leia. Veel spelers waren dan ook bang dat het nieuwe pakket niet veel meer zou toe te voegen hebben. Maar gelukkig zijn er wel een heleboel nieuwe voorwerpen om je huis aan te kleden. Je kan als speler bijvoorbeeld een operatiekwartier inrichten om te overleggen met verzetsleden of gewone een coole eetkamer ontwerpen. Maar het meeste blijft in het thema van Batuu. Denk dan maar aan kapotte en versleten onderdelen. Je kan dus kiezen tussen een verroeste bar of een gescheurde verzetsvlag. Alleen de kledij is wat teleurstellend. Je kan kiezen voor een outfit geïnspireerd door Star Wars maar eenmaal in Batuu ben je verplicht lelijke, lokale kledij te dragen. Er is wel de mogelijkheid om nieuwe outfits vrij te spelen doorheen de game. Daarnaast zijn er ook typische Star Wars elementen toegevoegd. Zo kun je het meest interessante object in het pakket verzamelen en bouwen: de lightsaber. Als je een basis en een kyberkristal te pakken weet te krijgen, kan je aan lightsabertraining doen en andere sims uitdagen. Daarnaast zijn er ook schattige droïdevriendjes.

Voor Star Wars fans is de uitbreiding ideaal. Maar ook al ben je geen fan, dan nog kan Journey to Batuu iedereen wel bekoren. Het bevat een simpele verhaallijn met leuke opdrachten die iedereen begrijpt. Verwacht dus niet enkel een uitbreiding met een nieuwe wereld en wat extra spulletjes. Integendeel, het is inhoudelijk meer dan we gewend zijn van Electronic Arts. Maar de manier van spelen kon wat gebruiksvriendelijker. Het is niet altijd fijn om van laadscherm naar laadscherm te springen.