Recensie: 10 jaar Nick en Simon RECENSIE

Recensie: 10 jaar Nick en Simon

Toen Nick en Simon hun voormalig docent Nederlands eens vroegen om over hun schouders mee te kijken naar bepaalde songteksten, ontstond een idee. Een idee voor een biografie om het tienjarig bestaan te vieren, dat toen nog best ver weg was: 10 jaar Nick & Simon. Omdat schrijver Klaas Bond op tijd de kans kreeg eraan te beginnen, kon hij zijn huiswerk zeer uitgebreid doen. En dat heeft hij dan ook gedaan! Het volgen van Nick en Simon tijdens grotere en kleine optredens, bij vergaderingen met het management, achter de coulissen, in de auto tijdens de véle uren onderweg, maar ook gewoon thuis moet vele, vele uren hebben gekost. Interviews met familieleden, partners, vrienden, medemuzikanten en zakelijke contacten van het duo kwamen daar nog bij. En met het duo zélf, natuurlijk.

Een boek geschreven door mijn vroegere leraar Nederlands – overigens iemand met een zeer groot komisch talent voor de klas waar ik vroeger altijd hard om moest lachen -  dat moest ik natuurlijk lezen! En het stelde beslist niet teleur, integendeel (al is het natuurlijk wel even gniffelen om zelfs deze man op twee taalfoutjes te kunnen betrappen). Het goed gedane huiswerk zorgt ervoor dat deze biografie veel meer is dan alleen een fan-boek met mooie foto’s. Die foto’s zijn er ook, maar het verhaal heeft diepgang en is zeer volledig. Van optreden op de Dijk terwijl Nick nog een bijbaantje had als broodbezorger, tot uitverkochte stadions: alles komt erin terug. De mooie dingen, maar dit boek schuwt ook zeker niet de mindere kanten. De wat lastige eigenschappen van Nick en Simon, en de moeilijke tijden die ze hebben meegemaakt komen ook uitgebreid aan bod.

10 jaar Nick & Simon is een heel openhartig verhaal waardoor je een goed beeld krijgt van hoe het is om Nick en Simon te zijn. En ook dat je daar soms met recht jaloers op kunt zijn, en soms juist ook weer helemaal niet. Heel sterk aan het verhaal zijn de observaties van de schrijver. Wat de heren zelf en de mensen uit hun omgeving vertellen zegt natuurlijk veel, maar hoe ze zich gedragen zegt nóg meer. Bond beschrijft hoe ze zijn en met elkaar omgaan in de auto, hoe ze zich gedragen nét voor een optreden, de blikken die ze uitwisselen, hun uitstraling, hun lichaamshouding. Wat het ook fijn lezen maakt is de afwisseling tussen het verhaal zelf, de foto’s, maar ook aparte kaders met korte anekdotes of vragen en antwoorden aan de heren afzonderlijk. Extra pluspunt is dat je ongemerkt het een en ander meekrijgt over de Volendamse cultuur. Voor veel Volendammers is dit boek een en al herkenbaarheid, maar ook voor fans uit de rest van het land is het een geweldig en compleet boek.

Tenslotte moet er ook nog even iets worden gezegd over de vormgeving, want die is beslist de moeite waard. Het boek is zeer luxe en kleurrijk uitgevoerd en doet qua uitstraling niet onder voor het gemiddelde koffietafelboek. Zowel voor fans als ook voor mensen die gewoon een boeiend verhaal willen lezen over hoe twee jongens uit een klein dorp zover zijn gekomen, is dit een échte aanrader!

Recensie: 10 jaar Nick en Simon

10 jaar Nick & Simon

1  2  3  4  5

In 2016 is het tien jaar dat Nick & Simon met groot succes aan de weg timmeren in de Nederlandse muziekwereld. Het Volendamse duo ontving sinds hun start in 2006 veel gouden, platina en multiplatina platen en scoorden de ene hit na de andere, waaronder ‘Pak maar m’n hand’, ‘Rosanne’ en ‘Kijk omhoog’. Ook zijn ze graag geziene gasten op tv (o.a. in Gewoon Jan Smit, The Voice Kids, The Voice of Holland en Lekker Nederlands, De zomer voorbij). In 2015 zijn ze door 100% NL voor de derde keer uitgeroepen tot Artiest van het Jaar.

Maar wie zijn Nick Schilder en Simon Keizer eigenlijk? Hoe denken, leven en voelen ze? Door wie zijn ze beïnvloed en welke gebeurtenissen hebben hen gevormd? In dit boek lees je het ware verhaal achter hun succes. Opgeschreven door Klaas Bond, hun leraar Nederlands van de middelbare school, die het duo van begin af aan van dichtbij heeft gevolgd.