Rana – Marieke ten Berge RECENSIE

Recensie: Rana – Marieke ten Berge

Het prentenboek Rana is geschreven en geïllustreerd door Marieke ten Berge. Deze schrijfster heeft al meerdere boeken op haar naam staan waaronder Noord, Ei komt uit, Kleur en Polder. Nu heeft zij het mooie en hartverwarmende prentenboek Rana geschreven.

Het prentenboek Rana gaat over het kleine poolvosje Rana die haar eerste poolwinter meemaakt. Haar moeder vertelt haar altijd veel verhalen over de lange poolnacht en hoe poolvossen licht kunnen maken met hun staart. Rana raakt na het volgen van sporen van de ijsbeer haar moeder kwijt. Zij had deze sporen gevolgd omdat zij weet dat ijsberen altijd lekkere hapjes achterlaten. Je moet altijd op een veilige afstand van ijsberen blijven want deze staan er om bekend dat zij ook wel eens trek hebben in kleine poolvosjes. Rana raakt door de grote hoeveelheden sneeuw verdwaald en komt na een diepe slaap een hele grote beer tegen. Deze beer is de ijsbeer, de ijsbeer vertelt Rana verhalen en moet hierdoor aan de verhalen van haar moeder denken. Zal het haar lukken om met hulp van de ijsbeer haar moeder terug te vinden?

De illustraties in Rana zijn werkelijk prachtig. Elke pagina heeft een andere kleur, er wordt gebruik gemaakt van bijvoorbeeld verschillende tinten blauw of roze op een pagina. Er is een illustratie dat Rana het poolvosje oog in oog staat met de ijsbeer. Dit is weergegeven in een tekening van de ogen van Rana met in haar pupillen de ijsbeer, dit is echt heel erg mooi gemaakt. Je snapt als lezer ook direct wat er aan de hand is en voelt de angst van Rana. Rana heeft van haar moeder geleerd dat zij licht kan maken met haar staart, zij swiept met haar staart sneeuw in de donkere lucht en hierdoor ontstaan er prachtige kleuren. Dit is het noorderlicht, dit is heel erg mooi weergegeven in de illustraties. De kleuren van het groene, blauwe, paarse licht zijn zo mooi dat het net lijkt of jij ook aanwezig bent op de pagina.

Het prentenboek Rana is echt een aanrader, het is een mooi verhaal en de illustraties zijn prachtig. Alleen al om de illustraties wil je het boek keer op keer lezen. Ondanks de kou van de koude nachten in de poolwinter voel je toch de warmte van de hulp van de ijsbeer en de zinnen die moeder poolvos Rana altijd heeft meegegeven. Het geeft ook een mooie boodschap mee dat je elkaar kunt helpen en hulp kunt ontvangen ook al ben je soms een beetje bang voor diegene. De rol van de ijsbeer is in het boek ook mooi neergezet, deze is niet eng en maakt Rana ook niet bang maar helpt haar juist erg vriendelijk.

Recensie Rana – Marieke ten Berge

Rana

1  2  3  4  5

Rana is een kleine poolvos die haar eerste poolwinter door moet zien te komen. Dat is moeilijk in de donkere, koude nacht waar geen einde aan komt. Maar dan herinnert Rana zich een verhaal dat haar moeder haar altijd vertelde: poolvossen kunnen het noorderlicht maken met hun staart!