Recensie: Haal meer uit je leven met mindfulness RECENSIE

Je ademhaling is je beste vriend, zo stelt schrijfster Marisa Garau in haar boek Haal meer uit je leven met mindfulness. Het is een manier om jezelf te resetten en je bewust te worden van je gehaaste geest. Wanneer je elke dag tenminste een kwartier lang, en het liefst ook tussendoor in de file of bij de koffie automaat, op je ademhaling let, kom je tot jezelf. Ook de 'body scan' is een manier om meer in het 'nu' te komen en de waarschuwingssignalen van je eigen lichaam op te merken. Hierbij denk je bewust aan elk lichaamsdeel, van je kleinste teen tot aan je kruin. Natuurlijk dwalen je gedachten non-stop af naar andere dingen. Zoals de boodschappen die je nog moet doen of een vervelend voorval op je werk. Dat is niet erg. Je moet dan gewoon verdergaan met op je ademhaling letten. Belangrijk is dat je niet over je gedachten oordeelt, maar ze alleen observeert. Met zinnen als 'baas in eigen brein', 'ingrijpen in plaats van aanmodderen' en 'knelpunten onder ogen zien', roept Garau op tot actie. Ze verzekert de lezer er meermaals van dat mindfulness je leven kan veranderen, maar daar moet je wel zelf je best voor moet doen. Door al schrijvend antwoord te geven op een vragenlijst kun je volgens de schrijfster helder krijgen wat je nou eigenlijk echt wil en hoe je dat bereikt. Op deze manier krijg je eveneens inzicht in diepgewortelde gevoelens en rare gedachten over jezelf. Hoewel ik zeker geloof dat het verhelderend kan zijn om dingen om papier te zetten, denk ik dat het voor veel mensen erg moeilijk is om te zien wat voor rare 'waarheden' ze over zichzelf hebben verzameld in de loop der tijd. Behalve bovenstaande oefeningen, raadt Garau ook yoga aan ten behoeve van een meer ontspannen levenshouding. Achterin het boek staan een aantal yoga oefeningen beschreven aan de hand van illustraties.

Haal meer uit je leven met mindfulness is laagdrempelig geschreven, met herkenbare voorbeelden uit het dagelijkse leven. Het boek is niet dik en mede daardoor is het toegankelijk voor een groot publiek. Wel zit er veel herhaling in en neigt het soms iets teveel naar spreektaal. Garau maakt daarnaast regelmatig gebruik van vergelijkingen. Sommige zijn verhelderend en aansprekend. Die waarin ze mensen vergelijkt met laboratorium muizen in een plastic bak, die eindeloos in hun radje rondrennen zonder besef van de wereld daarbuiten, is treffend en komt het hele boek terug. Soms wordt het een beetje te zweverig naar mijn smaak. Een voorbeeld hiervan is 'je lichaam als een puppy zien'. Dat mindfulness het leven van de auteur ten goede heeft veranderd, is duidelijk. Dit enthousiasme weet ze zeker in dit boek over te brengen.

Haal Meer Uit Je Leven Met Mindfulness

1  2  3  4  5

Of je nu een ambitieuze ondernemer bent, een creatieve vogel, een hardwerkende kantoortijger of een multitaskende moeder: als je het beu bent om gestrest rond te lopen en je je levensvuur liever opstookt dan opbrandt, dan is dit boek het praktische stuk gereedschap waarnaar je al die jaren op zoek was! Veel gidsen over mindfulness blijven steken bij de theorie, en hebben weinig oog voor de praktische toepassing ervan. Marisa Garau vult deze behoefte perfect in: op een heel toegankelijke en nuchtere manier beschrijft ze hoe je mindfulness in je dagelijkse leven kunt integreren en zo rust, evenwicht en nieuwe energie kunt vinden. Deze gids helpt je op weg naar een leven met minder stress en met meer zelfvertrouwen, tevredenheid en plezier.