Recensie: 24 dagen RECENSIE

Guillaume Musso is één van de bestverkopende auteurs van Frankrijk en wordt regelmatig neergezet als de Franse Stephen King. Zijn thrillers worden in 36 landen uitgegeven en er zijn al meer dan 19 miljoen boeken van hem verkocht. De verwachtingen voor zijn boek 24 dagen zijn daarom hooggespannen.

In 24 dagen erft Arthur een vervallen vuurtoren, die al generaties lang eigendom is van zijn familie. Rond de vuurtoren hangt een geheimzinnig mysterie, wat de nieuwsgierigheid van Arthur aanwakkert. In de vuurtoren bevindt zich een ruimte die jaren geleden is dichtgemetseld. Arthur breekt het metselwerk open en stapt daarmee een wereld in waar hij in eerste instantie niets van begrijpt. In deze nieuwe wereld ontmoet hij actrice Lisa Ames, op wie hij direct verliefd wordt. Helaas lijkt hun liefde onmogelijk door de vloek van de vuurtoren. Tegen beter weten in besluiten ze samen de strijd aan te gaan tegen de tijd, de grootste vijand van Arthur.

24 dagen is een spannende en meeslepende thriller die je moeilijk kunt wegleggen. Het verhaal houdt je in zijn greep en je wilt weten hoe het met Arthur en Lisa gaat aflopen. De vloek van de vuurtoren is niet erg realistisch, maar tijdens het lezen van het boek maakt dit niet uit omdat het concept goed wordt uitgewerkt en beschrijvend geschreven is. Hierdoor wordt je als lezer meegezogen in het verhaal. Als lezer leef je mee met Arthur en Lisa die kiezen voor hun liefde, maar struggelen met het gevecht tegen de tijd en het vinden van een oplossing.

Het verhaal is prettig geschreven en bevat mooi geformuleerde en geconstrueerde zinnen. Hierdoor is 24 dagen een heerlijk boek om te lezen. De hoofdpersonages Arthur en Lisa zijn niet heel erg uitgewerkt, maar je hebt als lezer genoeg informatie om hun achtergrond te begrijpen.

Het boek heeft een leesvriendelijke lay-out. Zo bestaat het uit vijf delen en de hoofdstukken zijn kort, waardoor het boek lekker vlot wegleest. De titels van de vijf delen vormen eigenlijk de kern van het verhaal, dus deze heeft de schrijver goed gekozen. Net als in eerdere boeken, gebruikt Musso ook in dit boek citaten aan het begin van de hoofdstukken. Een voorbeeld: “Weet dat ik alles zou kunnen geloven, op voorwaarde dat het echt ongelofelijk is”. De citaten zijn prachtig gekozen door de schrijver en passen goed bij het boek.

De tijd-factor in het verhaal dat enerzijds voor spanning zorgt, weet in het tweede deel van het boek voor een overschot aan herhaling te zorgen. Daarnaast kabbelt het mysterie voort en er lijkt geen oplossing te komen. Gelukkig weet Musso de spanning in het boek weer terug te brengen door een plottwist. Deze plottwist brengt alles bij elkaar en weet het verhaal tot een verrassend eind te brengen...

24 dagen is een vlotte thriller met een verrassend eind. Een heerlijk boek voor wat uurtjes tijdverdrijf.

24 dagen

1  2  3  4  5

Lisa en Arthur zien elkaar maar een keer per jaar. Hij is altijd naar haar op zoek. Zij kan niet anders dan op hem wachten...

Lisa Ames werkt in een bar in New York, hopend op haar doorbraak als actrice. Op een avond ontmoet ze Arthur Costello, een jonge arts. De twee voelen zich direct met elkaar verbonden. Maar Arthur is niet als andere mannen. Hij biecht al snel aan Lisa op dat hij nooit van haar zal kunnen houden. Door een bizarre speling van het lot, die alles te maken heeft met een oude vuurtoren, lijkt er een vloek op hem te rusten: 'Wat er met mij gebeurt is onvoorstelbaar, maar waar...' Tegen beter weten in besluiten ze om samen de strijd aan te gaan met de meest genadeloze vijand die er bestaat: de tijd.

'Guillaume Musso is niet te stoppen. Hij is met recht de koning van de suspense.' - Le Figaro

'Onze eigen, Franse Stephen King laat ons elke pagina opnieuw naar adem happen.' - RTL