Recensie: HEX RECENSIE

‘Origineel’, is het woord dat zowel Stephen King als George R.R. Martin gebruiken om HEX te omschrijven. Thomas Olde Heuvelt schreef het boek al in 2013, maar beleefd sinds kort zijn grote doorbraak in Amerika. In Nederland bleef de bekendheid echter uit en hij besloot dan ook om het boek opnieuw uit te geven compleet met ander einde.

Het kleine dorpje Beek lijkt voor buitenstaanders een heel rustig dorp, maar schijn bedriegt. Al sinds de zeventiende eeuw woont er wel een heel bijzonder inwoonster tussen de dorpelingen en er wordt van alles aan gedaan om haar te verbergen voor buitenstaanders. De Wylerheks, zoals deze vrouw ook wel wordt genoemd, heeft het hele dorp in haar macht. De dorpelingen vrezen voor hun leven wanneer ze tegen haar in opstand komen en om haar krachten te beperken zijn haar ogen en mond dichtgenaaid. Alle dorpelingen weten dat het in ieders belang is dat deze nooit geopend mogen worden. Als op een dag een groep jongeren besluit om de heks bekend te maken op het world wide web heeft dit grote gevolgen voor iedere dorpsbewoner.

HEX kan weleens de topper van dit jaar worden. Het boek is een mengeling van een thriller en fantasy en bovendien komen er elementen in voor uit zowel de zeventiende als de eenentwintigste eeuw. Dit zorgt ervoor dat dit boek totaal anders is dan de meeste andere boeken in deze genres. De passages in het boek zijn soms zo gedetailleerd beschreven dat je het gevoel krijgt dat de Wylerheks ieder moment in de kamer kan verschijnen. Daarnaast zijn sommige stukken ook erg humoristisch waardoor het boek de nodige spanning heeft, maar ook weer niet te eng wordt. De fantasie die Thomas gebruikt in zijn boeken is grandioos, wie krijgt het immers verzonnen om een draaiorgel, een oude vaatdoek en een bejaard vrouwenkoor voor hetzelfde doel te gebruiken.

Het boek is opgebouwd uit twee delen. In deel één leren we het dorp en zijn bewoners beter kennen en besluiten de jongeren dat het tijd wordt om tegen de Wylerheks in te gaan. In het tweede deel van het boek worden de gevolgen hiervan duidelijk en van af dat moment gaat het verhaal als een sneltrein. Bovendien komt de vraag boven of de heks misschien niet het daadwerkelijke kwaad is, maar dat de inwoners van Beek misschien een vinger in de pap hebben. Het einde is werkelijk verbluffend en bevat dan ook een belangrijke boodschap aan de lezers.

De kaft verraadt niks van het verhaal, maar straalt een mysterieus gevoel uit. Door de letters van de titel loopt een draad die eruitziet als een rafelige hechting en deze suggereert naar de ogen en mond van de Wylerheks. Verder is de cover simpel met een huis tussen de bomen en een maan die net tussen de wolken tevoorschijn komt. Juist doordat de cover zo weinig blootgeeft ga je je eigen beeld van de heks vormen, waardoor ze je soms angstige momenten kan geven.

Na het lezen van het boek kan je enkel beamen dat Stephen King en George R.R. Martin gelijk hebben: dit boek is origineel en houdt je de gehele tijd in de ban van de Wylerheks. Ondertussen zijn ook de filmrechten verkocht en wordt er druk aan een script gewerkt. HEX verdient het om verfilmd te worden en hopelijk worden er kosten noch moeite bespaard om van dit boek een kaskraker van een film te maken.

Hex

1  2  3  4  5

Wie er wordt geboren is gedoemd er tot zijn dood te blijven. Wie er zich vestigt komt er nooit meer weg. Het ogenschijnlijk pittoreske dorpje Beek is in de greep van de Wylerheks, een vrouw uit de zeventiende eeuw wier ogen en mond zijn dichtgenaaid. Zwijgend loopt ze door de straten en dringt ze de huizen binnen, nachtenlang staat ze aan je bed. Iedereen weet dat haar ogen nooit mogen worden geopend.

Er wordt alles aan gedaan om haar aanwezigheid geheim te houden. Maar als een groep jongeren besluit viral te gaan met de heks, laat ze de moderne samenleving langzaam maar zeker afglijden naar middeleeuwse praktijken. En dan is de wraak van de Wylerheks nog niet eens begonnen...