Recensie: Cesar RECENSIE

Matthijs is al de helft van zijn leven volwassen, maar hij weet niet wat hij wil worden als hij groot is. Dan blijkt zijn vriendin Bente zwanger te zijn en heeft zijn leven een doel gekregen: hij wordt vader. Alle gedachten die door Matthijs zijn hoofd gaan, ervaren andere mannen vast ook wanneer ze horen dat ze vader worden. Alleen dan krijgen hij en Bente meer voor hun kiezen dan ze hadden gedacht. De zwangerschap verloopt niet soepel en Cesar wordt vijf weken te vroeg geboren. Daarnaast komen ze er in de eerste maanden achter dat hij blind aan één oog is.

Cesar is geen roman. Het zijn korte verhalen vertelt door Matthijs Kleyn vanaf het moment waarop ze horen dat Bente zwanger is. De schrijfstijl is werkelijk fenomenaal. Vooral op de momenten in het boek waarbij hij tot zijn zoontje spreekt, voel je de liefde van de pagina's spatten. De trieste en spannende momenten in het verhaal worden op een eerlijke, nuchtere manier verteld. Soms met wat hulp van droge humor. Deze combinatie van liefde, eerlijkheid en humor maakt Cesar tot een geweldig geschreven boek.

De losse, korte verhalen lezen erg prettig. Elk hoofdstuk heeft een thema, maar er wordt ook bijgehouden hoe oud Cesar op dat moment is. Zodat je als lezer precies weet hoeveel tijd er verstreken is. Daarnaast worden de verhalen ondersteund door prachtige foto's van Cesar, Bente en Matthijs. Prachtig om over Cesar te lezen en dan af en toe die mooie foto's tussendoor te zien. Bijna jammer dat ze in zwart-wit zijn.

Het bijzondere van dit boek is dat je de zwangerschap en het eerste jaar van Cesar meemaakt door de ogen van zijn vader. Als het gaat over zwanger zijn, staat de moeder meestal centraal in het verhaal. Terwijl in Cesar de hele reis juist verteld wordt uit het oogpunt van de vader. De onbeschrijfelijke liefde die hij voelt voor zijn zoontje, maar ook voor zijn vriendin komt hard binnen bij de lezer, omdat het zo realistisch en eerlijk beschreven wordt. Je wordt er warm van binnen van en af en toe biggelt er een klein traantje over je wang van ontroering.

Cesar is een boek dat je niet teleur zal stellen. Het is een prachtige ode van Matthijs aan zijn zoontje Cesar. Alle momenten van de zwangerschap en zijn eerste levensjaar zijn vastgelegd in dit prachtige boek dat je soms laat lachen, maar af en toe ook een traan doet laten ontglippen.

Cesar

1  2  3  4  5

Matthijs Kleyn schrijft op liefdevolle, eerlijke wijze over zijn te vroeg geboren zoontje Cesar en de mooie maar ook moeilijke kanten van het vaderschap

De helft van zijn leven is Matthijs al volwassen, maar nog steeds weet hij niet wat hij wil worden als-ie groot is. Als zijn vriendin zwanger blijkt te zijn, weet hij het wel: hij wordt vader. Een nobele taak, maar is het genoeg om zijn zoon trots op hem te maken? En als hijzelf het leven al niet snapt, hoe kan hij het dan aan een klein jongetje uitleggen?
    Schrijver en televisiemaker Matthijs Kleyn kreeg samen met zijn vriendin Bente een zoontje: Cesar. Hij beschrijft de mooie maar ook moeilijke momenten van de zwangerschap, die niet makkelijk verliep; Cesar werd vijf weken te vroeg geboren en in de eerste maanden kwamen ze erachter dat hij blind is aan één oog.
    In Cesar schrijft Matthijs over zijn nieuwe leven als vader, zijn veel te knappe vriendin en alle onzekerheden en onverwacht mooie momenten waar hij nu ineens mee te maken krijgt. Hij schrijft met zoveel liefde en humor over zijn zoontje, dat je als lezer niet anders kunt dan ook verliefd worden op Cesar.