Recensie: Geheim akkoord RECENSIE

Recensie: Geheim akkoord -  Marieke Simons

In een ver verleden waren Aisling en Thomas buurmeisje en buurjongen. Tien jaar lang zijn ze elkaar uit het oog verloren, maar uit het oog was niet uit het hart. Voor Aisling waren het geen gemakkelijke jaren, maar nu is ze op een punt dat ze verder wil met haar leven. Als het tweetal elkaar na al die jaren weer terugziet, trekt Aisling (vriendschappelijk) in bij Thomas en hun derde huisgenoot Joshua. Een huishouden waarin alles om muziek draait, dat is waar ze in terecht komt. Aan de ene kant is dat goed, want het is haar grote wens om weer vaker viool te spelen. Aan de andere kant kampt ze met grote podiumvrees, waar ze door haar muzikale vrienden keer op keer mee geconfronteerd wordt. Ze willen dolgraag dat ze met hen meedoet, maar ze zullen rustig moeten afwachten of Aisling daar ooit aan toe zal zijn…  Ondertussen timmert de band van Thomas en Joshua hard aan de weg en doen ze er alles aan om door te breken. De situatie wordt nog ingewikkelder als Aisling verliefd wordt op iemand die – op z’n zachtst gezegd -  niet bepaald de goedkeuring van Thomas kan wegdragen.

Geheim akkoord is een YA-verhaal over geheimen, over hoe je het verleden niet het heden moet laten belemmeren, over vriendschap, over carrièredromen, over jaloezie, over de liefde… en vooral ook over muziek. Als muziek als lezer niet je interesse heeft, zou ik dit boek afraden: zo’n beetje alles wat de hoofdpersonen doen en laten draait namelijk maar om één ding.

Helaas is Geheim akkoord niet zo’n boek dat je vanaf het begin meesleept. De proloog maakt beslist nieuwsgierig, maar als je daarna begint met lezen heb je het gevoel dat je midden in een gesprek bent beland met mensen die je niet kent over andere mensen die je niet kent. Je wilt eigenlijk steeds vragen stellen. Maar hoe kwam dat dan? En waarom gebeurde dat dan? Wanneer was dit? Over wie heb je het nu? Maar ja, als lezer moet je maar afwachten of die antwoorden nog komen. Het wordt vanaf het begin duidelijk dat er mysteries zijn, en als lezer voel je je soms wat buitengesloten. Het zorgt ervoor dat je niet vanaf het begin opgaat in het verhaal en dat je niet meteen een band voelt met de hoofdpersonages. De balans tussen spanning willen opbouwen en de aandacht van je lezers vasthouden, maar aan de andere kant té veel vraagtekens creëren waardoor de lezer het niet kan volgen, is er eentje waar schrijfster Marieke Simons wat moeite mee lijkt te hebben. Het duurt een tijdje voordat dat zich herstelt en je alsnog opgaat in de perikelen van Aisling en Thomas, maar voor de geduldige lezer: hou vol, het is de moeite waard!

Marieke Simons maakt het de moeite waard door gaandeweg meer diepgang aan te brengen in Geheim akkoord. Door de personages uiteindelijk zo sterk neer te zetten dat je je goed met hen kan identificeren. Ook een onverwachte verhaallijn helpt mee om dit boek zich te laten onderscheiden van de vele andere YA-boeken. Ook het feit dat de romantiek van de bladzijdes afspat, is een groot pluspunt aan dit boek! De schrijfstijl is toegankelijk, beeldend, eenvoudig en goed te volgen voor een brede doelgroep. De dialogen zijn niet altijd even duidelijk, maar even teruglezen helpt vaak wel. En het is fijn dat het perspectief steeds wisselt, zodat je een kijkje in de gedachten van meerdere personages krijgt. Al met al een prima YA-boek, met nog enkele verbeterpuntjes, maar zeker voor herhaling vatbaar.

Geheim akkoord

1  2  3  4  5

Na ruim tien jaar komt Aisling terug in het leven van haar oude buurjongen en beste vriend Thomas. Als kind zaten ze allebei vol met muzikale ambities, maar tijdens haar afwezigheid is deze ambitie veranderd in een angst.

Vanaf de zijlijn geniet ze van het startende succes van Thomas en zijn band en het voelt alsof ze nooit gescheiden zijn geweest van elkaar. Beiden komen in sneltreinvaart opnieuw in aanraking met de muzikale pieken en genieten volop.

Totdat Aisling verliefd wordt op Thomas' aartsvijand en daarmee zorgvuldig bewaarde geheimen aan het wankelen brengt. Kiezen ze voor vriendschap of overwint de liefde?

Over de auteur
    Marieke Simons is in het dagelijks leven assistent contractmanager en woont in de omgeving van Utrecht. Als ze 's avonds haar laptop open klapt, start haar passie voor schrijven en neemt ze iedereen mee in haar andere passie: een wereld vol muziek.