Recensie: Jinxed RECENSIE

Recensie: Jinxed – Amy McCulloch

Lacey heeft een droom: werken bij Moncha, het bedrijf dat digitale huisdieren maakt.  Hiervoor moet ze naar Profectur, een eliteschool, maar ze wordt echter afgewezen. Om op de school te mogen komen heeft ze namelijk een baku nodig, en die kan ze niet betalen. Dan vindt ze de overblijfselen van een baku. De hele vakantie werkt ze eraan om het ding te repareren en uiteindelijk slaagt ze. De baku blijkt een prachtige kat te zijn. Ze noemt hem Jinx. Lacey mag naar de school, maar dan blijkt Jinx toch anders te zijn dan ze dacht.

Digitale huisdieren, als er iets een apart onderwerp is voor een boek dan is dat het wel. Het lijkt vergezocht, maar in Jinxed weet Amy McCulloch het zo te schrijven dat het niet eens zo heel gek klinkt. De lezer maakt kennis met Lacey, een slimme meid. Lacey vindt de resten van een baku, die ze zo hard nodig heeft om op de school van haar keuze toegelaten te worden.  Na de reparatie blijkt het een kat te zijn. Zowel Lacey als haar kat Jinx zijn prachtpersonages. Gelijk aan het begin van het boek wordt duidelijk wat een leuke meid Lacey is en wat ze allemaal kan. Jinx is ook geweldig, en heeft de eigenschappen van een echte ondeugende kat. Hij geeft humor aan het boek.

Jinxed bevat eigenlijk alles. Emoties, spanning, humor en dat alles door Amy McCulloch gegoten in een fantasiewereld die niet eens zo ver van de onze verwijderd zou kunnen zijn. Grappig om te lezen hoe er soms verwezen wordt naar onze tijd als zijnde ouderwets. Bellen bijvoorbeeld? Dat is met een baku niet meer nodig. En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Je vraagt je als lezer daardoor af of we over een aantal jaren écht zo leven als Lacey, met een digitaal huisdier.

Het boek is zeer vlot geschreven in een warme, toegankelijke schrijfstijl. Je leest het zó uit. Het vleugje spanning door het boek draagt hier zeker aan bij. Want waarom hebben de verkeerde mensen – waaronder pestkop Carter – zoveel interesse in Jinx? En waarom is Jinx zo anders en lijkt hij soms een echte kat? Het verhaal is niet overal even origineel, en bevat best wat clichés, maar niet storend. Jinxed is een heerlijk boek dat je meeneemt naar een sciencefictionwereld. Een mooie setting voor een verhaal dat misschien over 40 jaar zomaar werkelijkheid kan zijn. En een verhaal wat nog niet af is, want het heeft een open einde. Dat kwam dan wel even uit de lucht vallen, maar maakt ook nieuwsgierig naar het vervolg!

Recensie: Jinxed – Amy McCulloch

Jinxed

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Laceys grote droom is om later bij moncha te werken, het enorme technologiebedrijf dat de baku heeft uitgevonden, een digitaal huisdier waarmee je honderd keer meer kunt doen dan met een smartphone en die bovendien een echte vriend kan worden.

Om haar doel te bereiken wil Lacey naar Profectus, een eliteschool waar alles draait om hightech. Wanneer ze wordt afgewezen, omdat ze zich geen geavanceerde baku kan veroorloven - maar alleen een simpel insect: de Nokia onder de baku's - valt haar droom in duigen.

Dan vindt ze onder een struik de kapotte resten van een level 3 baku. Met engelengeduld weet ze het ding te repareren, en dan staat er een adembenemend mooie kat voor haar, die ze Jinx noemt. Tot haar vreugde krijgt ze met Jinx alsnog toegang tot Profectus. Maar dan beginnen de problemen. Jinx is anders. Hij lijkt soms wel... echt. En waarom is haar gezworen vijand Carter zo bovenmatig in hem geïnteresseerd?