Fluisternetwerk – Chandler Baker RECENSIE

Recensie: Fluisternetwerk – Chandler Baker

In het boek Fluisternetwerk maken we kennis met 3 advocaten, Sloane, Ardie en Grace, en de schoonmaakster Rosalita die werken voor het bedrijf Truviv. Wanneer hun baas komt te overlijden wordt Ames Garrett hoogstwaarschijnlijk de nieuwe baas. Ames Garrett wordt al jaren beschuldigd van seksuele intimidatie op de werkvloer, maar deze geruchten worden altijd genegeerd. Totdat deze vrouwen het zat zijn en besluiten er iets aan te doen, maar dit eindigt in een catastrofe...

Fluisternetwerk is een ontzettend actueel en intrigerend boek waarin genderongelijkheid en seksuele intimidatie een belangrijke rol spelen. Het is knap hoe Chandler Baker deze onderwerpen in Fluisternetwerk weet aan te kaarten zonder overdreven belerend of beschuldigend te zijn. Ze benoemt de feiten zoals ze zijn en beschijft dit haarscherp en met een vleugje humor. Elke vrouw die dit boek leest zal zich in de situaties van de hoofdpersonen kunnen herkennen. Zo kaart ze bijvoorbeeld het verschil tussen het vaderschap en moederschap aan op het werk: “Dit deden we allemaal. Of we nou aan het daten waren of op ons werk waren, we beseften welke impact het had om net te doen alsof onze kinderen niet bestonden. Een man kon zeggen dat hij een dag vrij nam om te gaan vissen met zijn zoon, terwijl een moeder meestal beter af was als ze het feit dat ze een extra lange lunchpauze nam om met haar kind naar de huisarts te gaan geheimhield. Kinderen maakten van mannen helden en van vrouwen minder goede medewerkers als we het spel niet goed speelden.”

Chandler Baker weet alles haarscherp en met precisie te omschrijven. De auteur heeft duidelijk goed op haar omgeving gelet en dit gebruikt in het boek. Over het algemeen zorgt dit ervoor dat het boek heel realistisch is, maar af en toe kan het ook iets te langdradig aanvoelen. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat je het boek af en toe even weglegt en zo de tijd hebt om het boek echt volledig tot je te laten bezinken.

Fluisternetwerk maakt daarnaast sprongen tussen het verleden en het heden. In de stukken van het heden lees je over getuigenverklaringen en over proces-verbalen van de hoofdpersonen. Als lezer word je nieuwsgierig gemaakt naar wat er gebeurd is. Langzaamaan haalt het verleden het heden in, waardoor je op het punt beland waar je steeds over leest. Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes erg mooi samen.

Een klein nadeel aan het boek is dat je in elk hoofdstuk meeleest over een van de vier hoofdpersonenn. Elk hoofdstuk wisselt van perspectief. Dit zorgt er wel voor dat je alle personages goed leert kennen en iedereens beweegredenen begrijpt. Aan de andere kant zorgt dit soms ook voor verwarring bij de lezer, zeker in het begin van het boek. Omdat er bovenaan het hoofdstuk niet staat aangeduid wie er aan het woord is, is het voor de lezer soms lastig om te ontdekken met wie je nu ook alweer meeleest. Later in het boek wordt dit gelukkig minder en heb je al snel door vanuit welk perspectief je meeleest.

Met het huidige MeToo-klimaat heeft Chandler Baker met Fluisternetwerk een actuele roman geschreven die onderwerpen als seksuele intimidatie en genderongelijkheid aankaart. Ze weet deze onderwerpen zo neer te pennen zonder dat het al te belerend of beschuldigend overkomt. Ze creëert herkenbare situaties met een scherpe pen en boeiende karakters. Fluisternetwerk houd je van begin tot eind in zijn greep.

Fluisternetwerk

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

"Als je maar naar ons had geluisterd,' vertellen de vrouwen op de eerste bladzijde van Fluisternetwerk, "dan zou dit allemaal niet gebeurd zijn…'

Razendspannende roman voor liefhebbers van Liane Moriarty en Big Little Lies

Sloane, Ardie, Grace en Rosalita werken al jaren bij Truviv, Inc. Het plotselinge overlijden van de directeur betekent dat hun baas, Ames, waarschijnlijk de leiding over het hele bedrijf zal overnemen. Ames wordt al jaren omringd door geruchten over hoe hij vrouwen behandelt. Deze geruchten zijn altijd genegeerd, onder de tafel geveegd door degenen hogerop.

Maar de wereld is veranderd, en de vrouwen bezien zijn promotie nu in een ander licht. Deze keer, als ze ontdekken dat Ames zich ongepast gedraagt, zullen ze het niet zomaar laten gaan. Deze keer zullen ze besluiten dat het genoeg is geweest.

Het besluit van Sloane en haar collega's zet een catastrofale beweging in gang in het kantoor. Leugens zullen worden ontmaskerd. Geheimen zullen worden onthuld. En niet iedereen zal het overleven. Al hun levens – als vrouwen, moeders, echtgenotes, vriendinnen, zelfs als tegenstanders – zullen dramatisch veranderen.