Doctor Sleep - Stephen King RECENSIE

Recensie: Doctor Sleep - Stephen King

In dit vervolg op The Shining is Dan inmiddels een jaar of vijvenveertig. Hij heeft leren omgaan met zijn eigen demonen, maar wanneer hij op bijzondere wijze in contact komt met de jonge Abra, weet hij dat hij haar moet helpen om datzelfde te doen. Maar Dan is niet de enige die op zoek is naar Abra en haar krachten - en de anderen die naar haar op zoek zijn, hebben minder goede bedoelingen met het jonge meisje!

Stephen King heeft een vervolg geschreven op de thriller die bijna iedereen wel kent; of waarvan de meeste mensen in ieder geval de verfilming wel hebben gezien! Dan is in Doctor Sleep inmiddels een volwassen man, die allerlei nare dingen meegemaakt heeft. Hij probeert het verleden achter zich te laten, maar dat is natuurlijk niet gemakkelijk, helemaal niet als je de dingen meegemaakt hebt die Dan als kleine jongen heeft moeten verduren. Het boek begint jaren geleden, in een tijd waarin onze hoofdpersoon nog heel erg met zichzelf in de knoop zit. Langzamerhand lukt het hem (met hulp) om zijn problemen aan te pakken en door te gaan met zijn leven. Sommige van zijn herinneringen zijn echter te heftig om helemaal achter zich te laten, en dat is niet gek als je weet om welke dingen het gaat.

Er zitten regelmatig stukken in Doctor Sleep die jaren geleden gebeurd zijn. Wanneer het om zijn jonge zelf gaat, wordt er gesproken over Danny in plaats van over Dan, waardoor je meteen weet of het over het heden of het verleden gaat. Dat is gemakkelijk, want hierdoor hoef je niet uit te puzzelen in welk jaar je ongeveer zit of hoe oud Dan op dat moment geweest is.

Er wordt afwisselend vanuit Dan en twee andere belangrijke personages geschreven. Ook zij hebben een belangrijke rol in Doctor Sleep. Eén van hen is Abra, die de shining ook heeft meegemaakt, en zij wordt door Dan geholpen te begrijpen hoe het zit. De ander is Rose, de leider van de True Knot, maar om te begrijpen hoe dat in elkaar zit, is het beter om het boek zelf te lezen!

De titel van dit boek van Stephen King is gemakkelijk te verklaren. Dan werkt in een ziekenhuis, en iedereen weet dat wanneer hij of zij bijna komt te overlijden, dat ze dan naar Dan moeten vragen. Het lukt hem altijd om mensen te kalmeren en ze rustig te houden; hij vertelt ze dat ze simpelweg gaan slapen en niet bang hoeven te zijn. Hierdoor heeft hij de bijnaam Doctor Sleep gekregen. Wat ook grappig is, is dat Dan in The Shining door zijn ouders ‘doc’ wordt genoemd, wat nu dus op een andere manier terugkomt.

Doctor Sleep is een spannend en meeslepend boek, en leest daardoor gemakkelijk weg. Gekke, vieze, groteske en spannende dingen gebeuren regelmatig, waardoor het moeilijk is het boek niet interessant te vinden of benieuwd te zijn hoe het verder gaat. Ook het jonge meisje Abra, die sterke krachten heeft die lijken op die van Dan, brengt veel boeiende stukken in het boek. Om nog maar niet te spreken van de gevaarlijke True Knot...

Om erachter te komen wat hiermee wordt bedoeld, zul je het boek zelf moeten lezen! Het is niet per se nodig om The Shining gelezen te hebben, maar het is wel aan te raden om in ieder geval eerst de film te bekijken, zodat je weet waar het over gaat. Een heerlijk meeslepend boek, geschreven vanuit verschillende personen en met gegarandeerde spanning!

Recensie: Doctor Sleep - Stephen King

Doctor sleep

1  2  3  4  5

Following a childhood haunted by terrifying events at the Overlook Hotel, Danny Torrance has been drifting for decades.

Finally, he settles into a job at a nursing home where he draws on his remnant 'shining' power to help people pass on.

Then he meets Abra Stone, a young girl with the brightest 'shining' ever seen. But her gift is attracting a tribe of paranormals. They may look harmless, old and devoted to their Recreational Vehicles, but The True Knot live off the 'steam' that children like Abra produce.

Now Dan must confront his old demons as he battles for Abra's soul and survival...