Zuur - Bas Robben RECENSIE

Recensie: Zuur - Bas Robben

Zuur schreef Bas Robben toen hij werkzaam was voor het kooktijdschrift Delicious. Best spannend om een kookboek te schrijven met zo'n thema, lijkt me. Maar Zuur werd direct lovend ontvangen en kreeg in 2016 de Gouden Garde Publieksprijs bij de kookboek van het jaar verkiezing. Het thema vergt wel enige uitleg. De eerste woorden van Bas Robben zijn dan ook 'Van dit boek trek je een gekke bek'. Waarom dan toch een boek erover geschreven? 'Zuur is vaak precies wat er mist in een recept' is het antwoord van de schrijver. Groentesoep knapt enorm op van een kneepje citroensap. Zo noemt Bas Robben nog veel meer voorbeelden.

Zoek je een kookboek met eenvoudige snel-klaar-recepten dan zou ik zeker dit boek niet adviseren. Want, zo schrijft Bas Robben, lekker eten kost tijd én lekker eten kost geld. Ook kost lekker eten een uurtje hardlopen, want afvallen doe je alleen wanneer je meer calorieën verbrandt dan dat je eet. Een waarheid als een koe.
Na deze inleiding legt de schrijver uit wat zuur is. Zowel scheikundig als qua smaak. Best een ingewikkeld hoofdstuk maar zeker de moeite van het lezen waard.

Daarna gaat het over koken. Koken met zuur. Iets dat in zo goed als iedere cultuur wel terugkomt. Niet in de laatste plaats omdat zuur een goed conserveermiddel blijkt. Zoals in alle hoofdstukken, valt ook in dit hoofdstuk de luchtige en soms humoristische schrijfstijl van Bas Robben op. Dat maakt zelfs de wat ingewikkeldere hoofdstukken prettig om te lezen. In deze hoofdstukken gaat het over fruit, groenten en zuivel (al walgt de schrijver van kaas), maar ook over het marineren van vlees en het bereiden van vis als ceviche.

Na een beschrijving van verschillende eetculturen in onder andere Japan, Taiwan, Scandinavië, Duitsland (Sauerkraut) en Groot-Brittanië beginnen de recepten. Op de eerste plaats Pickles en azijn waar bas Robben niet veel tijd aan besteedt omdat er al zoveel boeken over geschreven zijn. Toch besloot ik het allereerste recept uit dit boek te maken. Gewoon omdat ik dol ben op pickles en ik het een goed idee vind om hiervan altijd wat op voorraad te hebben. Ik maakte meteen vier potten zodat ik voorlopig vooruit kan. Nadeel is dat ik jullie niet kan vertellen hoe het smaakt omdat de potten minstens twee weken moeten staan. Het basisrecept voor de vloeistof met azijn, suiker en zout belooft veel goeds. In dit eerste hoofdstuk staan ook wat recepten om zelf smaakvolle azijn te maken.

Alle recepten in dit boek zijn zuur, van de ramensoep en de zuurkoolsoep tot aan de ceviche van kabeljauw en de makreelsashimi. En zoals eerder gezegd, eenvoudig zijn ze ook niet. De meeste recepten hebben een indrukwekkende lijst aan soms uitdagende ingrediënten. Vaak geeft Bas Robben wel een toegankelijker alternatief ingrediënt.

Ik maakte uit het hoofdstuk vlees het zoetzuur varkensvlees. Maar liefst drie dagen duurt het voordat het gerecht op tafel staat. Al valt het qua werkelijke bereidingstijd dan weer mee. Marineren, oventijd en afkoelen maken dat het drie dagen duurt. Absolute topper bij dit gerecht is de zoetzure saus met rijstazijn, sojasaus en sesamolie. Wat was die zalig!

Het boek eindigt met behoorlijk wat zoete desserts en met overheerlijke cocktails.

Zuur is een zalig boek voor hobbykoks die wat tijd willen investeren in het maken van de heerlijkste gerechten.

Recensie: Zuur - Bas Robben

Zuur

1  2  3  4  5

Alles is dit boek is zuur: van ceviche en zuurkoolkroketjes met gin-mayonaise tot en met in karnemelk gemarineerde kip en yuzulimonade. Bas Robben laat zien dat zuur vaak precies is wat er mist in een gerecht, zonder dat je het zelf doorhebt. Groentesoep knapt enorm op van een kneepje citroensap. Maar ook stoofpotten, roomijs en Japanse ramen smaken net een beetje beter met een vleugje zuur.

Zuur is niet alleen qua smaak interessant, maar ook zeker als bereiding. Door middel van leuke achtergrondinformatie doe je kennis op die direct toepasbaar is op je dagelijkse koken. Wedden dat je nooit meer een marinade zonder zuur durft te maken? Dit boek geeft je zestig recepten, van Oer-Hollands tot Oost-Aziatisch, waarin zuur een hoofdrol speelt.

• Slag of stoot - Meghan Quinn