De piraten van hiernaast - Reggie Naus RECENSIE

Recensie: De piraten van hiernaast - Reggie Naus

Michiel verveelt zich. Het is vakantie en zijn beste vriend is verhuisd. Stom! Wanneer hij ineens herrie hoort, kijkt hij uit het raam en dan ziet hij het: een heus piratenschip! Niet in de verte op het water, maar pal naast zijn huis. De piratenfamilie Donderbus bouwt een huis in de vorm van een schip en komt naast Michiel wonen. Niet iedereen is blij met dit gekke gezin in de buurt, maar Michiel vindt ze fantastisch.

De piraten van hiernaast bestaat uit de eerste twee verhalen uit de serie: De piraten van hiernaast en 1, 2, 3... enteren! In het eerste boek komt de piratenfamilie bij Michiel in de straat wonen. In de buurt worden spullen gestolen en veel mensen verdenken meteen de piraten, maar Michiel niet. Hij helpt ze zelfs om hun onschuld te bewijzen, want Billy is zijn nieuwe beste vriendje en hij wil heel graag dat hij blijft.

In 1, 2, 3... enteren! wordt de schatkist van de familie Donderbus gestolen. Ze hebben nu geen geld meer om eten te kopen en moeten gaan werken. Daar houden piraten helemaal niet van! Billy en Michiel gaan op zoek naar de dief, want zo kan het natuurlijk niet langer.

De piraten van hiernaast is een grappige serie voor kinderen van ongeveer 6 jaar of ouder. Het boek zal jongens waarschijnlijk wat meer aanspreken dan meisjes, maar toch is het een aanrader voor allebei. Stereotypes worden gebruikt, zoals piraten die ooglapjes en hoeden dragen en rum drinken komen natuurlijk voor, maar dat mag ook. Hoe moet je anders weten dat het echt over een piraat gaat? Het verhaal wordt bijgestaan door leuke en toepasselijke illustraties, wat het boek extra leuk maakt.

Het huis van de piraten is een heus schip: touwladders, glijbanen, een gracht om het schip (met een waakhaai genaamd Roy, want die moet je als piraat echt hebben!) en een octopus als huisdier - een complete chaos dus. Dat maakt het juist extra leuk, want het hoeft niet realistisch te zijn om leuk te zijn. Dat is niet het doel van de verhalen en daardoor wordt het ook zo'n uniek geheel.

De piraten van hiernaast is humoristisch, spannend en avontuurlijk. Het is de perfecte combinatie voor een boek voor jonge kinderen. Met de tekeningen erbij is het een superleuk boek om samen met je kind te lezen, al kunnen wat grotere kinderen hem ook best zelf lezen.

De twee boeken die in deze editie gebundeld zijn, zijn degenen waarover de nieuwe bioscoopfilm ook gaat. Hij heeft dan ook de kaft van de filmposter gekregen, wat hem er extra stoer uit laat zien. En daardoor wil je natuurlijk ook meteen de film zien, want daar word je ook wel nieuwsgierig naar!

De piraten van hiernaast (filmeditie)

1  2  3  4  5

Filmeditie met allebei de boeken waarop de bioscoopfilm gebaseerd is in één band!

Op een dag hoort Michiel een hoop kabaal buiten. Als hij gaat kijken, gelooft hij zijn ogen niet: naast hun huis verrijst een houten bouwwerk dat nog het meest op een schip lijkt. Maar dat is nog niet eens het vreemdste. Zijn nieuwe buren zijn namelijk piraten! In de greppel rond hun huis zwemt een waakhaai, en eten doen ze met handen en dolk. Michiel wordt algauw vrienden met Billy, de zoon van de piraten. Maar niet alle buurtbewoners zijn even blij met het piratengezin.

Als het goud van de piraten gestolen wordt, moeten ze ergens geld mee verdienen. Dat is natuurlijk niet zo makkelijk als je nog nooit in je leven gewerkt hebt. Dan ontdekken Billy en Michiel wie de schat gestolen heeft. Ze moeten hem terugveroveren, en dat is een gevaarlijk klusje...!

Dit boek is een bundeling van 'De piraten van hiernaast' en '1, 2, 3... Enteren!'.