Amalia - Matthias Rozemond RECENSIE

Recensie: Amalia - Matthias Rozemond

Amalia van Solms, de echtgenote van stadhouder Frederik Hendrik. In de nieuwe historische roman van Matthias Rozemond, Amalia, vertelt hij het verhaal van deze Prinses Amalia. Het boek gaat over een deel van haar leven: haar aankomst in de Republiek, de eerste ontmoetingen met haar toekomstige echtgenoot en de eerste huwelijksjaren met stadhouder Frederik Hendrik.

Het boek start met een korte proloog, jaar 1616: Amalia is jong en maakt op een bijzondere manier voor het eerst kennis met Frederik Hendrik. Vervolgens wordt er een klein tijdssprongetje gemaakt naar 1621. Amalia is dan hofdame van Koningin Elizabeth en komt aan in de Republiek. Dan ontmoet ze Frederik Hendrik opnieuw en een fascinerende relatie ontstaat.

Amalia van Solms is een boeiend hoofdpersonage. Ze leeft in roerige tijden, wanneer Nederland in oorlog is met de Spanjaarden en de politiek in Europa onrustig is. Als lezer krijg je een inkijkje in het hoofd van Amalia en lees je meer over het leven aan het hof. Als vrouw was het niet de bedoeling dat je je met Staatszaken en politiek bezighield, maar Amalia wil haar positie graag gebruiken en haar strategische kwaliteiten laten zien. De auteur heeft boeiende dialogen geschreven, waarin duidelijk wordt dat Amalia haar gesprekspartners graag uitdaagt en het ogenschijnlijk saaie leven aan het hof interessant weet te maken.

In deze historische roman zijn historische feiten en fictie verweven tot een boeiend verhaal. Enige scherpte is wel vereist bij het lezen van dit boek, want er passeren veel historische figuren en oorlogsfeiten uit de Tachtigjarige Oorlog. Voor de liefhebber is dit echter een juweeltje, want dankzij de vertelkunst maak je je als lezer deze geschiedenis makkelijk eigen door dit fraai geschreven verhaal. Hier en daar had het misschien iets bondiger en vlotter gekund, maar het is knap dat de auteur dichtbij de feiten is gebleven en hier toch een goed lezende roman van heeft gemaakt.

Auteur van deze roman is Matthias Rozemond. Hij heeft meerdere historische romans geschreven, zoals De Duivelskunstenaar en Het Spel van Licht en Donker over de Hollandse meesters Jeroen Bosch en Rembrandt. Rozemond studeerde Duitse taal en letterkunde en is daarmee geen geschiedkundige. Toch merk je tijdens het lezen dat de auteur zich goed verdiept heeft in de historie van Amalia van Solms. Hij weet de geschiedenisfeiten treffend te beschrijven, aansprekend te verwoorden en op deze manier historie levendig over te brengen op de lezer.

Het verhaal speelt zich af in het Den Haag van de 17e eeuw. Zowel voor als achterin het boek is een plattegrond van de stad opgenomen, met daarbij de belangrijkste locaties uit het verhaal gemarkeerd. Dit is handig voor de situering en de plaatsing van het verhaal. Daarnaast staat voorin het boek van de familie van Prinses Amalia en Koningin Elizabeth, wat het makkelijker maakt om onderlinge relaties te plaatsen en familiebanden te begrijpen.

Amalia is een boeiende historische roman over een fascinerende en gewiekste Prinses. Het geeft inzicht in de intriges aan het hof en brengt de geschiedenis tot leven. Een boek dat zeker geschikt is voor liefhebbers van Downtown Abbey en series The Crown en Grand Hotel.

Recensie: Amalia - Matthias Rozemond

Amalia

1  2  3  4  5

Voorjaar 1621. Een jonge gravin komt als hofdame naar de Republiek, waar de strijd tegen de Spanjaarden net is hervat. Er breekt een moeilijke tijd aan in het roerige Den Haag. Wordt het voor haar, bijna negentien inmiddels, geen tijd de vleugels uit te slaan? Haar charmes worden opgemerkt door prins Frederik Hendrik, maar evengoed door anderen die met de Oranjes juist nog een rekening hebben openstaan. Een spel van list en liefde ontspint zich. Haar naam: Amalia.