Het mysterie van Chalk Hill - Susanne Goga RECENSIE

Recensie: Het mysterie van Chalk Hill - Susanne Goga

Het mysterie van Chalk Hill begint in Berlijn 1890. Charlotte Pauly zegt de stad vaarwel en neemt een betrekking als gouvernante aan in Engeland. Ze is zeer onder de indruk van Chalk Hill, een prachtig landhuis waar ze de verantwoording krijgt voor de kleine Emily, een lief en leergierig meisje. Al gauw begint Charlotte het gevoel te krijgen dat er iets op het landhuis niet klopt. De moeder van Emily is overleden, verdronken in de nabijgelegen rivier. Moeder Ellen is nooit gevonden. Wanneer Emily nachtmerries krijgt maakt Charlotte zich zorgen en gaat op onderzoek uit naar de waarheid rond de dood van moeder Ellen. Maar niemand is bereid om over het verleden te spreken.

Susan Goga is geboren in 1967 in Duitsland. Ze is een bestsellerauteur van historische romans. Er zijn al ruim 300.00 boeken van haar hand verkocht.
De mooie cover van dit boek is opvallend en geeft meteen aan dat het hier om een mysterieus verhaal gaat. Wanneer je begint met lezen wordt deze verwachting meteen waargemaakt. Je wordt meegesleept in een prachtig verhaal waar mysterie, zorgen en geheimen er voor zorgen dat de lezer geïnteresseerd is.

Het mysterie van Chalk Hill heeft twee verhaallijnen. Dit maakt dat het fijn leest en je precies weet in welke omgeving je als lezer bent. Er zit weinig vaart in het verhaal maar dit is precies passend bij de omstandigheden en de tijd waarin het speelt. Door de vele geheimen en mysteries wordt het nergens saai en blijft de lezer geboeid. Het duurt lang voordat je doorhebt hoe het precies zit. Uiteindelijk zal het slot je toch niet verrassen en kom je tot de conclusie dat de laatste pagina's van het verhaal iets beter uitgewerkt hadden kunnen worden.

De personages zijn mooi neergezet. Hoofdpersoon Charlotte is een sterke vrouw met een groot doorzettingsvermogen. Ze is erg begaan met kleine Emily en heeft al gauw haar vertrouwen. Ze gaat tot het uiterste om de waarheid boven water te halen rond de nachtmerries van Emily en de geheimen op Chalk Hill. De heer des huizes, Charlotte haar werkgever, is een man van weinig woorden. Een man met een grote liefde voor zijn dochter, maar ook een man waarvan het lijkt dat hij geheimen heeft en waarmee je uiteindelijk maar weinig contact krijgt.

Voor de tijd waarin het verhaal speelt heeft het bijzondere thema's. Voornamelijk spiritualiteit, dat opkwam in die tijd, speelt een belangrijke rol in het verhaal. De schrijfster legt later in het nawoord uit hoe ze tot deze keuze is gekomen. Een waardevol stukje historie in een mooie, warme roman. Ook psychische ziektes, verdriet, dood, geheimen, familiebanden, intrige en zeker ook liefde spelen een belangrijke rol in deze roman.

Het mysterie van Chalk Hill is een prachtige historische roman. Een verhaal waar langzaamaan de waarheid wordt ontrafeld. Uiteindelijk is het ook in dit verhaal de liefde die overwint en de lezer weet te laten genieten van een bijzonder verhaal.

Het mysterie van Chalk Hill

1  2  3  4  5

Berlijn, 1890. Tegen de wensen van haar familie in zegt Charlotte Pauly de stad vaarwel en accepteert ze een positie als gouvernante bij een aristocratische familie in Engeland. Bij aankomst is ze zeer onder de indruk: Chalk Hill is een prachtig landhuis en haar leerling Emily is een lief, leergierig meisje. Maar al snel komt Charlotte erachter dat er een schaduw over het landgoed ligt. Dat voorjaar is lady Ellen, de moeder van Emily, verdronken in de nabijgelegen rivier. Het officiële verhaal is dat ze is uitgegleden. Maar wat deed lady Ellen midden in de nacht aan de oever?

Sinds de dood van haar moeder wordt Emily geplaagd door vreselijke nachtmerries. Uit bezorgdheid om het meisje gaat Charlotte op onderzoek uit, maar niemand blijkt bereid over het verleden te praten; dat heeft de heer des huizes ten strengste verboden. Toch zet Charlotte door, en dan blijkt dat de mooiste landhuizen de duisterste geheimen herbergen.