De koperen koning - S.A. Chakraborty RECENSIE

Recensie: De koperen koning - S.A. Chakraborty

Vijf jaar nadat de djinn Dara is vermoord en prins Alizayd door zijn vader verbannen, wordt de draad weer opgepakt in De koperen koning. Nahri, de Banu Nahida, is inmiddels getrouwd met Ali's broer, de niet-loyale Muntadhir. Tegelijkertijd probeert ze samen met haar mentor de ziekenboeg te bestieren, maar ze kunnen de vraag eigenlijk niet aan. In de tussentijd heeft Ali een leven opgebouwd bij een volk buiten Daêvabad en heeft hij zijn nieuwe gaven beter leren kennen. Door een list wordt hij echter teruggelokt naar de bronzen stad. Zijn vader verwelkomt hem verbazingwekkend genoeg met open armen, en laat Ali niet meer vertrokken tot het grote feest in de stad is geweest. Hoewel Nahri hem niet heeft vergeven voor de dood van haar geliefde Dara, beginnen ze toch een samenwerking om het oude ziekenhuis van Nahri's voorouders te herstellen met de zegen van de koning. Het zou een begin moeten zijn om de geziri's en de shafits tot elkaar te brengen, maar niets is wat het lijkt. Er komen onvoorziene uitdagingen op ieders pad, en de djinns die zich verzamelen binnen de bronzen muren van Daêvabad staat een onwelkome verrassing te wachten.

De koperen koning is het tweede deel in de Daêvabad-trilogie en vervolgt het verhaal van hoofdpersonages Nahri, Ali en Dara in de magische achttiende-eeuwse Arabische setting. Net als in het eerste deel van deze serie komt het verhaal wat traag op gang. Auteur S. A. Chakraborty besteedt tijd en aandacht aan de huidige omstandigheden van de personages, vijf jaar nadat het eerste boek eindigde met de verwoestende slag. Hoewel het weer even hard nadenken is hoe het ook alweer zat met al die verschillende stammen in deze wereld en de verhoudingen daartussen, voelt de lezer zich al snel weer vertrouwd met de dappere en toegankelijke Nahri, en de inmiddels meer volwassen geworden prins Ali. Het is duidelijk dat zij niet meer zo jong en naïef waren als toen de serie begon. Ze weten inmiddels aan welke knoppen ze moeten draaien binnen de strenge kaders van de koning om de plannen naar hun wil te zetten. Naarmate het verhaal vordert wordt ook de snelheid van de ontwikkelingen binnen De koperen koning beter opgepakt, en blijkt maar weer dat Chakraborty weer zorgvuldig een basis heeft gelegd waarop de rest van het verhaal zich zal ontpoppen.

In tegenstelling tot De bronzen stad, worden in De koperen koning drie perspectieven afgewisseld waaruit het verhaal zich ontplooit. Naast Ali en Nahri leest de lezer nu ook afwisselend vanuit Dara's perspectief. Dit is verrassend, aangezien vrijwel iedereen in de magische wereld in de overtuiging is dat Dara niet meer leeft. Chakraborty heeft ervoor gekozen om de lezer iets meer informatie te geven dan de andere hoofdpersonages, waardoor je bijna niet kan wachten tot die verhaallijnen elkaar zullen gaan kruisen, met alle gevolgen van dien. Dara's perspectief is daarbij erg intrigerend gezien de honderden jaren aan vetes en oorlogen die hij heeft meegemaakt, maar bovenal geeft het de lezer iets meer informatie over deze onbereikbare, onverwoestbare alsook onweerstaanbare krijger.

Inmiddels zijn de plottwists en emotioneel geladen conversaties niet meer weg te denken uit Chakraborty's schrijfstijl, die wederom kleurrijk en vlotjes is waarbij ze haar best doet om diepgang te creëren. Jammer genoeg wordt de luchtige humor uit De koperen koning wel gemist, en is de interactie tussen de personages vooral zakelijk, of op zijn best familiair. Al met al is De koperen koning een zinderend fantasy verhaal vol magie en politieke intriges met lang gekoesterde wrok en vetes die tot een hoogtepunt komen. Chakraborty weet aan alle verwachtingen te voldoen, en zelfs meer dan dat. Hoe zij puzzelstukjes in elkaar weet te passen en verschillende elementen samenbrengt, maakt deze roman tot een waar meesterwerk binnen het genre.

Daevabad 2 - De koperen koning

1  2  3  4  5

Na de verwoestende slag moet Nahri een nieuw pad voor zichzelf banen, zonder de bescherming van de djinn die haar hart stal, of de prins die ze als haar vriend beschouwde. En dat onder het toeziend oog van een koning wiens troon eens aan haar familie toebehoorde. Eén misstap en haar volk is verdoemd.

Prins Ali is verbannen omdat hij zijn vader durfde te trotseren. Opgejaagd door huurlingen, verdwaald tussen de onvergeeflijke koperen zandbanken van zijn voorouderlijke land, moet hij vertrouwen op de angstaanjagende vaardigheden die de marid, onvoorspelbare water-wezens, hem hebben gegeven. Hierdoor dreigt hij een verschrikkelijk geheim te onthullen, dat zijn familie lang verborgen heeft weten te houden.

Terwijl er een nieuwe eeuw nadert en de djinns zich verzamelen binnen de hoge bronzen muren van Daêvabad, broeit er in het verlaten noorden een onvoorziene dreiging. Een kracht die een storm van vuur naar de stadspoorten zal brengen, en een krijger die zijn gelijke niet kent.