De Koningin van Verraad - Danielle L. Jensen RECENSIE

Recensie: De Koningin van Verraad - Danielle L. Jensen

De Koningin van Verraad is het tweede deel in de Bridge Kingdom serie van Danielle L. Jensen. Er volgen nog meerdere delen in de serie (sommige zijn ook al in het Engels uit, maar nog niet vertaald), maar dit is het laatste deel dat Lara en Aren als hoofdpersonages volgt. In het eerste deel leerde we Lara kennen als ze gaat trouwen met de koning van een ander koninkrijk. Haar doel is om de verdediging van het ijzersterke Koninkrijk der Burggen (tevens de titel van het eerste boek) te doorbreken. Als snel komt ze erachter dat er meer schuil gaat achter het koninkrijk en haar echtgenoot, Aren. Ze is jarenlang gehersenspoeld door haar vader. Door haar keuzes leeft ze in het begin van De Koningin van Verraad in ballingschap. Aren is gevangengenomen door haar vader en het is Lara al snel duidelijk dat dit als lokaas is bedoeld. Lara is verliefd op Aren en moet terugkeren naar Aren’s koninkrijk zodat ze niet alleen Aren, maar ook het Koninkrijk der Bruggen kan bevrijden uit de klauwen van haar vader.

De Koningin van Verraad is niet zo 1, 2, 3 samengevat. Het is een boek vol actie, nog meer zelfs dan zijn voorganger. Er zijn momenten dat het heel erg stil valt, vooral als je een lang blok vol actie achter de rug hebt, maar tegen het einde aan ben je toch heel benieuwd hoe het verhaal afloopt. Het is ook leuk dat je wat meer achtergrond informatie krijgt over Lara’s jeugd en haar zussen, die ook een rol hebben in dit boek. Ze komen niet veel in beeld, maar toch leer je een aantal zussen goed kennen en zie je ook de gelijkenissen tussen de halfzusjes. Hopelijk keren de zussen nog terug in komende deel, want sommige

Wat betreft fantasy boeken is De Koningin van Verraad absoluut een plekje waard op de plank (alleen al vanwege de limited edition). Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van Lara en Aren, wat vooral op de momenten dat ze van elkaar gescheiden zijn veel inzicht biedt. We kenden ze al als hoofdpersonages, maar ook in dit tweede deel zorgen ze voor een fijne dynamiek. Er zit minder romantiek in dit deel. Dit voelt heel natuurlijk aan, het is wat wanhopiger, rauw. Ze voelen beiden dat hun relatie geen stand kan houden en die emotie voel je door het hele verhaal. Als je echt meer op zoek bent naar romantiek, boven fantasy en actie, dan kun je beter een ander boek zoeken.

De Bridge-Kingdom serie volgt meerdere verhaallijnen. Deze eerste twee delen volgen de romantische verhaallijn van Lara en Aren. Danielle L. Jensen heeft besloten om wel meer boeken te schrijven binnen deze serie, maar een ander stel speelt de hoofdrol in het volgende deel. Toen ze bezig was met het schrijven voelde ze namelijk een romance ontstaan tussen twee personages (die ik nog niet zal spoilen), die ze gaat uitwerken in de komende delen. Lara en Aren zullen daarin in bijrollen terugkeren. Toch valt het einde van De Koningin van Verraad erg tegen met deze informatie. Een epiloog die een kijkje geeft in het leven van Lara en Aren na het einde van het boek is op zijn plaats, misschien kan Danielle L. Jensen ons iets geven in de komende delen.

De Koningin van Verraad is een geweldig vervolg op Het Koninkrijk der Bruggen. Het geeft antwoord op vragen die we hadden vanwege zijn voorganger en zet ook het decor voor het derde deel goed neer. Een absolute aanrader voor fans van avontuur en spanning met de worldbuilding die we gewend zijn van fantasy-verhalen, maar voor de meer romantisch aangelegde lezers onder ons zal dit boek misschien een beetje tegenvallen.

Koninkrijk 2 - De koningin van verraad

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Lara was koningin, maar leeft nu in ballingschap als verrader. Niet lang geleden heeft ze moeten toekijken hoe haar eigen vader Ithicana veroverde, zonder dat ze ook maar iets kon doen om hem te stoppen. Als ze erachter komt dat haar man Aren tijdens de strijd niet vermoord, maar gevangen genomen is, weet Lara dat er maar één reden is waarom haar vader hiervoor heeft gekozen: Aren dient als lokaas voor zijn verraderlijke dochter.

Voor Lara zit er niets anders op: ze zal terugkeren naar Ithicana met een plan om niet alleen koning Aren, maar ook het Koninkrijk der Bruggen te bevrijden uit de klauwen van haar vader. Hiervoor zal ze zijn eigen wapens tegen hem moeten gebruiken: de zussen van wie ze het leven heeft gespaard. Al snel zijn er meer tegenstanders dan Lara had verwacht. Niemand is te vertrouwen en vijanden en bondgenoten wisselen van kant. Maar haar grootste tegenstander is misschien juist wel de man die ze probeert te bevrijden – de man die ze heeft verraden.

• Slag of stoot - Meghan Quinn